Zgodovina Centra za slovenščino kot drugi in tuji jezik
Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik je organizacija, ki skrbi za področje slovenščine kot drugega in tujega jezika. Slovenski jezik, literaturo in kulturo ter slovenistiko promovira v Sloveniji in po svetu. Nekateri njegovi programi delujejo že od sredine 60. let prejšnjega stoletja.
Ideja o organizaciji, ki bi celostno obravnavala področje slovenščine kot neprvega jezika, se je oblikovala skozi čas, in sicer v različnih organizacijskih oblikah z različnimi poimenovanji (Center za slovenski jezik, Center slovenskega jezika, Center za slovenščino kot drugi jezik, Center za slovenščino, Center za pouk slovenskega jezika, Slovenistični center).
Leta 1993 je Center zaživel pod uradnim imenom Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik, od leta 2015 pa se imenuje Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik (v nadaljevanju CSDTJ). Najprej je bil del organizacijske enote znotraj Oddelka za slovanske jezike in književnosti Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, po preoblikovanju tega oddelka pa od leta 2002 dalje deluje v okviru Oddelka za slovenistiko. Sestavlja ga 8 programov.
SEMINAR SLOVENSKEGA JEZIKA, LITERATURE IN KULTURE (SSJLK)
Je najstarejši program CSDTJ in najstarejša mednarodna strokovna slovenistična prireditev. Namenjen je študentom slovenščine na tujih univerzah ter mednarodni strokovni slovenistični in slavistični javnosti (raziskovalcem, učiteljem, prevajalcem idr.).
Prvi SSJLK, ki je udeležencem ponudil tečaje slovenščine, dodatna strokovna predavanja in spremljevalni program, je Oddelek za slovanske jezike in književnosti organiziral leta 1965.
Vse od začetka so strokovna predavanja s SSJLK objavljena tudi v knjižni obliki, od leta 2004 so prosto dostopna na spletu. Od leta 2006 so videoposnetki predavanj prosto dostopni tudi na portalu Videolectures.net.
V okviru SSJLK od leta 2014 na pet let potekajo mednarodne konference programa Slovenščina na tujih univerzah, od leta 2022 se na odprtjih SSJLK podeljujejo Toporišičeva priznanja. O SSJLK je bil posnet dokumentarni film (2014), 40- in 60-letnico pa sta obeležili pregledni razstavi o zgodovini SSJLK in razvoju drugih dejavnosti CSDTJ.
SLOVENŠČINA NA TUJIH UNIVERZAH (STU)
Program podpira in koordinira lektorate in študije slovenščine na več kot 60 univerzah po svetu, z več kot 35 zaposlenimi učitelji na programu in več kot 80 učitelji v tujini. V sodelovanju z univerzami in učitelji zagotavlja kakovosten študij slovenščine po svetu, spodbuja raziskovalno delo na področju slovenistike, krepi akademsko sodelovanje in izmenjave, predstavlja slovenski jezik, književnost in kulturo na univerzah in širše.
Njegovi začetki segajo v šestdeseta leta 20. stoletja, ko je bila v okviru komisije za mednarodne odnose na Univerzi v Ljubljani ustanovljena komisija, zadolžena za spremljanje slovenističnega lektorskega dela na univerzah izven Slovenije, na tuje univerze pa so odšli poučevat prvi štirje lektorji slovenščine. V študijskem letu 1972/73 je začela v okviru Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani za dejavnost skrbeti Komisija za pospeševanje slovenščine na neslovenskih univerzah. Leta 1992 pa je bila dejavnost preimenovana v program Slovenščina na tujih univerzah, ki ga je finančno podprla Republika Slovenija, organizacijsko in vsebinsko pa se razvija pod okriljem CSDTJ.
Je osrednje mednarodno slovenistično znanstveno srečanje.
Leta 1976 je Oddelek za slovanske jezike in književnosti v okviru SSJLK organiziral mednarodni simpozij, posvečen Ivanu Cankarju. Leta 1979 je bil prvič organiziran pod imenom Simpozij Obdobja in je sprva osvetljeval posamezna obdobja v razvoju slovenskega jezika, literature in kulture. Leta 1996 je postal samostojni program CSDTJ, na vsakoletnem srečanju pa se udeleženci znanstveno ukvarjajo s problemskimi temami s področja jezikoslovja in literature.
Program izvaja različne tečaje slovenščine za odrasle na vseh ravneh, od popolnih začetnikov v slovenščini do tistih, ki jo že odlično obvladajo, število udeležencev pa iz leta v leto raste. Že več kot 40 let pripravlja Poletno šolo slovenščine.
Začetki programa segajo v leto 1982, ko je Slovenska izseljenska matica pripravila prvo Poletno šolo slovenskega jezika. Nastala je po vzoru SSJLK in z njegovimi učitelji, namenjena pa je bila izpopolnjevanju slovenščine za mlajše potomce slovenskih izseljencev in zdomcev. Od tedaj je Poletna šola slovenskega jezika za odrasle stalna ponudba CSDTJ, ki jo letno obišče več kot 80 udeležencev.
V akademskem letu 1988/1989 je bila prvič organizirana Celoletna šola slovenskega jezika. Tak daljši tečaj slovenščine kot drugega oz. tujega jezika, na katerem se lahko tujejezični govorci vsak dan in celo študijsko leto učijo slovenščino, je CSDTJ začel ponujati leta 1990 in je na voljo tudi danes, od leta 2009 pa poteka v obliki Jesenske in Spomladanske šole.
Program razvija in izvaja izpite iz znanja slovenščine kot drugega in tujega jezika, namenjene odraslim, ter na njihovi podlagi izdaja javnoveljavna potrdila o znanju slovenščine.
Prvi izpiti za uradne potrebe so bili izvedeni leta 1991 oz. 1992, program Izpitni center pa je nastal leta 1994, ko je Vlada Republike Slovenije imenovala CSDTJ kot strokovno komisijo za pripravo standardov ter preverjanje in potrjevanje znanja slovenščine kot drugega in tujega jezika. Leta 2000 je bil sprejet javnoveljavni program Slovenščina za tujce. Ta je določal, kako slovenščino poučevati in preverjati na različnih stopnjah. Po tem programu so se izpiti izvajali do leta 2015, ko je bil sprejet nov program Slovenščina kot drugi in tuji jezik, usklajen z dokumentom Skupni evropski jezikovni okvir (SEJO). Takrat so bile razvite nove oblike izpitov in prav tako usklajene s SEJO.
Izpitni center se je kot predstavnik Univerze v Ljubljani leta 2000 pridružil združenju evropskih jezikovnih testatorjev ALTE in leta 2004 postal njegov polnopravni član. Izpiti pa so leta 2017 pridobili znak kakovosti Q ALTE, kar pomeni, da temeljijo na strokovnih premislekih in so pripravljeni po ustreznih merilih in standardih. Leta 2023 so bili izpiti za naslednjih pet let ponovno uspešno evalvirani.
SLOVENŠČINA ZA OTROKE IN MLADOSTNIKE (SOM)
Program se posveča tečajem slovenščine za otroke in mladostnike, razvoju učnih gradiv, usposabljanju učiteljev, raziskovanju in svetovalnemu delu ter tako povezuje Univerzo v Ljubljani s primarno in sekundarno stopnjo izobraževanja. Program opravlja pionirsko delo na področju poučevanja slovenščine za učence priseljence. Kot samostojni program deluje od leta 2013.
Začetki programa segajo v leto 1996, ko je Ministrstvo za šolstvo na CSDTJ vzpostavilo delovno mesto lektorja, ki je med drugim skrbel za usposabljanje učiteljev na slovenskih in dvojezičnih šolah v zamejstvu in učiteljev dopolnilnega pouka slovenskega jezika in kulture v zdomstvu in zamejstvu. To dejavnost CSDTJ opravlja vse do danes. Sčasoma je program začel razvijati tečaje za otroke in mladostnike: leta 2006 je bila organizirana prva Mladinska poletna šola, leta 2008 prvi intenzivni teden slovenščine za dijake iz zamejskih srednjih šol, leta 2009 prvi intenzivni tečaj za otroke in starše priseljence, leta 2013 prva Otroška poletna šola slovenščine in na pobudo Univerze v Ljubljani leta 2019 prvi tečaj za dijake, ki želijo študirati v Sloveniji.
Program je od leta 2007 vključen v pripravo številnih strategij in (učnih) načrtov za delo z otroki priseljenci in njihovim jezikovnim izobraževanjem ter v več mednarodnih in slovenskih projektov. V sklopu programa so bila razvita različna učna gradiva za otroke in mladostnike.
Program razvija sodobna učna gradiva za poučevanje slovenščine kot drugega in tujega jezika, ki so med najbolj uporabljanimi v svetu.
Prvi učbenik za učenje slovenščine kot tujega jezika je izšel leta 1978 v okviru Seminarja slovenskega jezika, literature in kulture, v 90. letih pa se je začela založniška dejavnost samostojno razvijati. Do danes je bilo izdanih več kot 30 različnih učbenikov in delovnih zvezkov, ki so namenjeni različnim uporabnikom od začetne do izpopolnjevalne ravni znanja slovenščine. Od uveljavitve Skupnega evropskega jezikovnega okvira (SEJO) so vsi učbeniki usklajeni z njim. V sklopu programa so bila izdana tudi druga didaktična gradiva: družabne igre, slovnične preglednice, zbirke vaj, od leta 2021 pa izhaja zbirka stopenjskih beril. Poleg tega program pripravlja zbornike s prispevki z znanstvenih in s strokovnih srečanj.
Program pripravlja različna izobraževanja, na katerih učitelje opremlja z znanjem in veščinami, kako čim bolj učinkovito poučevati slovenščino kot neprvi jezik.
Kot samostojni program je nastal leta 2005, pred tem pa so se učitelji slovenščine kot drugega in tujega jezika izpopolnjevali na krajših delavnicah oz. seminarjih.
Program ponuja daljša izobraževanja, na katerih se učitelji temeljno usposobijo za poučevanje slovenščine kot drugega in tujega jezika. Poleg tega večkrat na leto z rednimi seminarji skrbi za strokovno usposobljenost zaposlenih na CSDTJ in drugih zainteresiranih. Za osnovno- in srednješolske učitelje seminarje ponuja v sklopu Kataloga programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja – KATIS, za prostovoljce, ki pomagajo pri učenju slovenščine pa izvaja krajša izobraževanja. Sodeluje tudi z institucijami zunaj Slovenije in pripravlja metodične in didaktične seminarje za učitelje iz zamejstva in zdomstva.
Viri:
Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik (ur. M. Bešter, E. Kržišnik). Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovanske jezike in književnosti FF UL, 1999.
Slavnostni zbornik ob 100-letnici Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (ur. G. Pompe). Ljubljana: Znanstvena založba FF UL, 2019.
Arhiv Centra za slovenščino kot drugi/tuji jezik