Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 44_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456
OBDOBJA 44 5 Namen raziskave 6 Ukvarjala se bom s Cankarjevo komedijo v štirih dejanjih Za narodov blagor, se pravi z dramskim delom, ki temelji na opozicijah med glavnim in stranskim besedilom, med dialogom in didaskalijami, med zapisom in uprizoritvijo. Preučila bom didaskalije, 7 ki jim dozdajšnje raziskave niso posvečale večje pozornosti, osredotočila pa se bom na tiste, ki nakazujejo dramatikovo željo po specifični čustveni govorni realizaciji določene replike in s tem nastopajočemu govorcu sugerirajo izbiro prozodičnih sredstev. Poskušala bom dokazati, da didaskalije kažejo Cankarjev pretanjen občutek za zvočnost besede, stavkov, ritem in govorno kompozicijo in da se njegove izjave: »Kar sem napi sal, sem bral naglas, zato da bi slišal zvok besede, ubranost stavka […] Stavek za stav kom pretehtavam v ritmu in besedi« (Mahnič 1956/57: 97) ne potrjujejo samo v dialo gih, temveč tudi v opisih govornih slik dramskih oseb. Z analizo želim ugotoviti jezi kovne značilnosti govornih napotkov, način in mesto zapisa, količino in njihovo perfor mativno vlogo ter potrditi Cankarjev smisel za govorno režijo in odrskogovorno učin kovitost. 6 Analiza 8 V Cankarjevi komediji Za narodov blagor je 195 oznak za govorno izvedbo, zapi sane so v poševnem tisku, 157 jih je pred repliko, 37 sredi, 1 na koncu. Slednja je nena vadna, ker nakazuje govorni način za nazaj: »GRUDEN Oprosti, mislil sem pošteno. GRUDNOVKA Ti – pošteno? − − To reče s tihim smehljajem.« (Cankar 2025: 36) Po jezikovni obliki so napotki pridevniki (razjarjen; nejevoljna) ali več pridevnikov v eni oznaki (raztresen, zlovoljen), stopnjevani pridevniki (skrajno razjarjen), prislovi (hladno; mirno in dobrodušno; napol afektirano, napol resnično), redkeje so pridevniki in prislovi vpeti v poved (Gruden je strupen; To govori počasi, flegmatično, z žalostnim humorjem). Med pridevniškimi in prislovnimi oznakami je več slogovno opaznih (fleg- matično; resignirano; je odslej afektirana, rafinirana). Poleg opisa čustvenega stanja govoreče osebe (prestrašen; otožno; pol jokaje; razjarjen) in načina izreke (npr. zehaje; afektirano hladno; slovesno; svečano; smejé), avtor včasih navede prozodično prvino, ki nakazuje emotivnost, npr. jakost in hitrost govora, barvo glasu (s poudarkom; tišje; počasi; glasno; hitro in manj glasno; s spre- menjenim glasom, z ironijo) ali premore (po kratkem odmoru; po kratkem odmoru, nenadno). Ob opisu razpoloženja je včasih naveden tempo (govori počasi in zamišljeno, bolj zase). Nekateri opisi govorne podobe replike so zelo natančni, npr. To govori poča- si, flegmatično, z zelo žalostnim humorjem; Hipoma se nečesa domisli, zase, neodločno; Hipoma bolj energično in dostojanstveno; morata, kakor zmerom, govoriti profesorsko dostojno. 6 V sezoni 2024/25 uprizorjena v SNG Drama Ljubljana v režiji Vita Tauferja (premiera 15. 1. 2025). 7 O didaskalijah, ki so povezane z govorom, razpravlja Žavbi Milojević (2017). Posredno se s to temo ukvarja doktorska disertacija Nine Žavbi Milojević Govorna interpretacija dramskih besedil na primeru uprizoritev Hlapcev Ivana Cankarja (Ljubljana: Filozofska fakulteta, 2016). 8 Vseh didaskalij je 550, od tega se jih 355 ne nanaša na govor. 264