Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 ga opazila na RTV Slo v času hudega tsunamija v Aziji v letu 2004, ko so samovoljno začeli pisati »cunami«, kar me je že takrat zelo motilo, vendar navadni smrtniki na to nimamo nikakršnega vpliva. Kolikor vem, takrat to ni bilo skladno s pravopisom (morda se motim), vendar se je napaka tako dolgo in vztrajno ponavljala, da je žal postala pravilo. Gre za tujo besedo (mislim da iz japonščine), ki se v obliki tsunami uporablja tudi v tujini (npr. angleščini), zato predlagam, da se v pravopis vključi obe možnosti: cunami in tsunami. 3 Razprava 3.1 Nezadostna uzaveščenost kodi昀椀kacijskega postopka Komentarji javne razprave ob predlogih pravil Pravopisa 8.0 so večinoma kritični odzivi na predstavljene opise jezikovnih praks in predloge sestavljavcev. Iz komentarjev je mogoče razbrati, da je med nekaterimi razpravljavci kodi昀椀kacijski proces uzaveščen slabo ali nezadostno, le redki so seznanjeni s postopkom aktualne prenove, ki predvideva po končani javni razpravi celovito redakcijo. Evidentna je tudi neseznanjenost z dejstvom, da se ob razgrnitvi razširjenega predloga pravil preverja predvsem strinjanje z vsebino pravil, končna ubeseditev bo sintetična, povzemalna. Uporabniki morda celo vedo, da komisija ob pravilih objavlja tudi uteme ljitve, v katerih predstavlja referenčno ozadje predstavljenih pravil in odpira raziskovalna vprašanja ter spodbuja odzive vseh, ki se s problematiko ukvarjajo, a zdi se, da teh pred komentiranjem niso prebrali. Nekateri kritični odzivi na opombe in slogovne napotke pričajo o tem, da udeleženci javne razprave ne vedo, da je notranja zasnova pravil glede na Slovenski pravopis 2001 (SP 2001) spremenjena. Uporabniki (vključno z recenzentom tega prispevka) niso informirani glede sprotnega objavljanja pravil in komentarjev javne razprave v formatu .pdf. 3.2 Neenotna pričakovanja glede knjižnega jezika Sodeč po komentarjih, javnost glede tega, kakšnega knjižnega jezika si želi, ni enotna.4 Dejstvo, da se prenova kodi昀椀kacije opira na analize jezikovne rabe, pri delu javnosti vzbuja občutke jezikovne nenadzorovanosti in neupoštevanja pravil knjižnega jezika, ki so jih uporabniki uspešno usvojili med šolanjem, zdaj pa bo pravopis uravnavala masa tistih, ki pravil niso usvojili in se ne potrudili. Po drugi strani pa se zavedamo, da so bojazni pogosto zgolj načelne, saj pretekle izkušnje (npr. ob pravopisih iz let 1935, 1962 in tudi slovarskem delu 2001) pričajo, da je tudi »jezikovnega reda« željna pišoča javnost kodi昀椀kacijo zavrnila, če v njej ni prepoznala lastnih jezikovnih/pisnih navad. 4 Povedano velja za nestrokovno in strokovno javnost, npr. za jezikoslovce, ki se z normativističnimi vprašanji ne ukvarjajo tudi teoretično. Predsodki in nasprotovanja kakršnim koli spremembam so povezani bodisi z generacijskimi razlogi (tj. dejstvom, da odrasli govorci jezika pravila knjižnega jezika usvojijo že ob šolanju in teh uveljavljenih načinov ne želijo spreminjati in jih težave mlajše generacije pri usvajanju ne zanimajo; o tem prim. Toporišič 1978: 332; Haugen 1966: 20) bodisi z željo po ohranjanju prestižnega statusa oz. razlik med normo jezika, ki ni podrejen upravljanju, in kodi昀椀cirano knjižnojezikovno normo (prim. Žele 2019). 55