Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Saška Štumberger (ur.): Predpis in norma v jeziku. Ljubljana: Založba Univerze v Ljubljani, 2024 zbirka Obdobja, 43 Simpozij OBDOBJA 43 ISBN 978-961-297-439-8, 978-961-297-442-8 (PDF) ISSN: 1408-211X, e-ISSN: 2784-7152 © Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, 2024. Vse pravice pridržane. USMERJANJE KODIFIKACIJSKEGA POSTOPKA IN JAVNA RAZPRAVA OB PRENOVI PRAVOPISNIH PRAVIL Helena Dobrovoljc Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša, ZRC SAZU, Ljubljana Fakulteta za humanistiko, Univerza v Novi Gorici, Nova Gorica helena.dobrovoljc@zrc-sazu.si DOI:10.4312/Obdobja.43.49-58 V prispevku je predstavljen kodi昀椀kacijski postopek kot najzahtevnejša stopnja standardizacije. Pravopisna komisija pri SAZU in ZRC SAZU od leta 2019 na spletnem portalu Fran objavlja predloge novih pravopisnih pravil Pravopis 8.0 – Pravila novega slovenskega pravopisa za javno razpravo. V prispevku je s pomočjo komentarjev, pridobljenih v javni razpravi, prikazano predvsem različno interpretiranje tako smernic kot ciljev kodi昀椀kacijskega postopka. knjižni jezik, standardizacija, kodi昀椀kacija, pravopis, javna razprava This article introduces the codi昀椀cation process as the most demanding phase of standardization. Since 2019, the Normative Committee of SAZU and ZRC SAZU has been publishing proposals for new normative rules on the Fran portal (Pravopis 8.0 – Rules of the New Slovenian Normative Guide) for public discussion. This article mainly presents various interpretations of the guidelines and the goals of the codi昀椀cation process with the help of the comments received during the public discussion. standard language, standardization, codi昀椀cation, normative guide, public discussion 1 Kodi昀椀kacijski postopek in njegovo spreminjanje v zadnjih desetletjih O kodi昀椀kacijskem postopku govorimo kot o četrti fazi standardizacijskega procesa (Dobrovoljc 2013), tj. o fazi, v kateri se ta proces usmeri k jezikovni skupnosti. i. »prožna ustaljenost« (Mathesius Gre za postopek, s katerim se uveljavlja t. 1983) knjižnega jezika, kar pomeni, da bo ta oprt na govorne prakse, a v zapisu to- liko trden, da omogoča naučljivost in medsebojno sporazumevanje govorcev tudi različnih generacij. Zadostitev tej zahtevi terja redno usklajevanje opisa knjižnega jezika z jezikovno dinamiko govorcev različnih družbenih skupin (npr. s preuče- vanjem jezikovnih navad, anketami, javno razpravo ipd.). Rezultat kodi昀椀kacije je predstavitev knjižnojezikovne norme v slovnici, slovarjih knjižnega jezika, šolskih učbenikih ali pravopisnih pravilih, ki naj bi podajali usklajeno podobo knjižnega jezika izbranega standardizacijskega obdobja. Na tako posodobljeno vsakokratno 1 kodi昀椀kacijo knjižnega jezika je vezano tudi pojmovanje jezikovne pravilnosti. 1 Veliko govorcev knjižnega jezika povezuje pravilnost s pravili knjižnega jezika, zapisanimi v priročnikih knjižnega jezika (Černivec 2019: 134), najpogosteje v slovarju. Zato so slovarji, ki skrajšajo pot do 49