Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 Na besednozvezni ravni je treba pomensko-slovnično utemeljevati stopnjo ustalje- nosti določenih besednih zvez, ki je v samostalniških zvezah vezana na vrednotenje pomenske jasnosti in natančnosti uporabe ali levega ali desnega določila. Pri leksikalizaciji je treba izhajati iz vrednotenja razmerja med stalnostjo in idiomatičnostjo skladenjsko-pomenskih sestavin. Pri uvajanju in vrednotenju aktualnočlenitvenega besednega reda je treba ločevati med izhodiščno-jedrno zgradbo povedi kot potencialne sporočanjske enote na eni strani ter med tematizacijsko-rematizacijsko zastavitvijo konkretne ubesediljene vsebine in konteksta. Vsekakor pa je spreminjanje besednega reda odraz želje izraziti želeno sporočanjsko namero in s tem ustrezno sporočilo. Boljše ali slabše postavitve izhodiščno-središčne zgradbe na ravni povedi in tematsko-rematske zastavitve na ravni besedila prispevajo k večji urejenosti in jasnosti sporočila. Literatura in viri Fran, slovarji Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU, 2014–, različica 8.0. www.fran.si (dostop 1. 4. 2024). Giga昀椀da 2.0: Korpus pisne standardne slovenščine. https://viri.cjvt.si/giga昀椀da/ (dostop 25. 5. 2024). HANSEN, Björn, 1994: Determinatorenserialisierung in den slavischen Sprachen. Wiener Slawistischer Almanach 33. 119–129. PETR, Jan, DANEŠ, František idr., 1987: Mluvnice češtiny 3: Skladba. Praha: Academia. PETRIC, Špela, 2018: Slovenski večbesedni leksemi z vidika slovaropisja. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU (Lingua Slovenica, 12). ŠMALC, Andrej, MÜLLER, Jakob, 2011: Slovensko tehniško izrazje: jezikovni priročnik. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. TOPORIŠIČ, Jože, 1982: Nova slovenska skladnja. Ljubljana: DZS. 4 TOPORIŠIČ, Jože, 2000: Slovenska slovnica. Četrta prenovljena in razširjena izdaja. Maribor: Obzorja. VIDOVIČ MUHA, Ada, 1981: Pomenske skupine nekakovostno izpeljanih pridevnikov. Slavistična revija XXIX/1. 19–42. ŽELE, Andreja, 2018: O aktualnostnočlenitveni stavi v slovenščini. Jezik in slovstvo LXIII/2–3. 59–73. ŽELE, Andreja, 2019: Prostomorfemskost v slovenščini. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU (Lingua Slovenica, 15). ŽELE, Andreja, 2021: Zloženi povedek vs. zloženi glagol v slovenščini. Slavistična revija LXIX/3. 339– 353. https://srl.si/ojs/srl/article/view/3958 . 431