Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 spremenila. Vprašanje je, kaj bi pokazala analiza tistih primerov v korpusu KOST, v katerih so vejice pravilno postavljene, upoštevati pa je treba še, da je del korpusnih besedil nastal brez zunanjega nadzora nad okoliščinami tvorjenja (Stritar Kučuk 2022: 327), zato je možno, da so si tvorci pomagali z jezikovnimi orodji. Vseeno je pričujoča analiza osvetlila nekaj za tuje govorce posebej problematičnih točk in pokazala, da stava vejic v slovenščini pri tujih govorcih ne sledi vedno niti pravilom slovenščine niti njihovih prvih jezikov, ampak je odvisna tudi od težje ulovljivega, tistega, čemur pravijo postavljanje vejic »po občutku«. Ob tem ne gre pozabiti, da imajo odstopanja od pisne norme, med katera sodijo tudi napake ločil, na razumljivost besedil in s tem uspešnost tvorcev pri sporazumevanju razmeroma majhen vpliv (Ferbežar 2012: 221). Tudi zaradi tega smo avtorice prispevka prepričane, da se učitelji in raziskovalci slovenščine kot neprvega jezika sicer moramo zavedati, katera področja rabe vejic so za govorce slovenščine kot neprvega jezika posebej zahtevna, hkrati pa ni potrebe, da bi sistematičnemu učenju teh vsebin namenjali več pozornosti na ravni učnih načrtov, učnih gradiv ipd. Veliko lahko naredi že osveščen učitelj, ki svoje učence opozarja in usmerja glede na njihovo motivacijo, potrebe in učne cilje. In čeprav po eni strani verjamemo, da je vsaj na višjih ravneh učenja smiselna seznanitev učečih se z osnovnimi pravili postavljanja vejic v slovenščini, jih je po drugi strani v digitalni dobi smiselno usmerjati v rabo 8 učinkovitih jezikovnih orodij, kakršno je aplikacija Vejice 1.0. Tovrstna orodja je z gradivom iz korpusa KOST mogoče še nadgraditi (prim. Krajnc, Robnik-Šikonja 2015), da bodo uspešneje delovala tudi na pojavitvah, ki so v jeziku domačih govorcev slovenščine manj pričakovane. Vseeno pa ustrezne rabe vejice pri neprvih govorcih ne gre čisto zanemariti. Ne nazadnje stava vejice zaradi svoje povezave s skladnjo (Lengar Verovnik 2018: 88; Popič, Fišer 2015: 609) presega zgolj formalno plat jezika. Omenimo le vprašanje besednega reda (prim. Ožbot 2009: 32), ki je v slovenščini eno najbolj problematičnih za govorce slovenščine kot neprvega jezika na vseh stopnjah usvajanja, besedni red pa je v korpusu KOST eden od najpogostejših tipov napak. Ali obstaja povezava med (ne)ustrezno postavljenimi vejicami in (ne)pravilnim besednim redom? Ti primeri so zelo izraziti v položaju za manjkajočo vejico za odvisnikom na začetku povedi, npr. Če imam kakšne težave lahko jih vprašam za pomoč. Vendar bo za ustrezno raziskanje tovrstnih vprašanj korpusni pristop treba dopolniti še z drugimi metodami, npr. eksperimentalno. Literatura BALAŽIC BULC, Tatjana, 2004: Jezikovni prenos pri učenju sorodnih jezikov: na primeru slovenščine in srbohrvaščine. Jezik in slovstvo XLIX/3–4. 77–89. BLAGANJE, Dana, KONTE, Ivan, 2010: Modern English Grammar. Ljubljana: DZS. ĆUŽIĆ, Tomislav, 2015: Sintaktički (i suprasintaktički) aspekti pravopisne norme. Rasprave XLI/2. 225–261. 8 Prim. https://orodja.cjvt.si/vejice/. 346