Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 vejic srečajo šele na razmeroma visokih stopnjah organiziranega učenja jezika. Od pregledanih učnih gradiv, ki se trenutno najbolj uporabljajo pri poučevanju odraslih, je poglavje o tem vključeno samo v učni komplet za izpopolnjevalce Slovenska beseda v živo 3a (Markovič idr. 2011a; Markovič idr. 2011b). Tudi v programu Slovenščina kot drugi in tuji jezik (2020) je postavljanje ločil zelo v ozadju; celo na višji ravni se dopušča »nekatere manjše (slovnične in pravopisne) pomanjkljivosti« (prav tam: 50). Te vsebine so torej prepuščene presoji in obravnavi učiteljev (Pirih Svetina 2021: 158). Posledično se zdi, da se učeči se zanašajo na »svoj občutek«, kot radi utemeljijo, ali na prenos pravil iz svojega prvega jezika (prim. Furlan 2015), pri čemer se slej ko prej izkaže, da so vejice neke vrste »lažni prijatelj« (Ožbot 2009: 32). Vendarle pa vejica »igra pomembno vlogo pri pisanju v slovenščini, ne glede na to, za kakšen kontekst gre« (Popič, Fišer 2015: 617). Tudi ob analizi korpusa KOST pogostnost pojavljanja napak ločil dovolj zbode v oči, da vzbudi raziskovalno pozornost. Gre za najpogostejši podtip napak od obstoječih 23 podtipov, takšno oznako ima 17 % vseh označenih napak. V tem prispevku torej želimo predstaviti težave s postavljanjem vejice na osnovi gradiva iz korpusa KOST, in s tem dopolniti starejše, pretežno na južnoslovanske govorce slovenščine osredotočene objave, pripravljene na osnovi priložnostno zbranih manjših korpusov (Požgaj Hadži, Ferbežar 2005; Balažic Bulc 2004). 2 Analiza Analiza je potekala na gradivu iz pisnega, več kot 1,5-milijonskega korpusa 2 slovenščine kot tujega jezika KOST. Tvorci vanj vključenih besedil so večinoma vsaj srednješolsko izobraženi in v največji meri prihajajo z južnoslovanskega govornega območja, med ostalimi pogosto zastopanimi prvimi jeziki pa so angleščina, italijanščina, nemščina, nizozemščina, poljščina, španščina, ruščina ali ukrajinščina (prim. Stritar Kučuk 2022). Na približno četrtini besedil v KOST-u so označene jezikovne napake. Ena od štirih osnovnih kategorij napak so napake zapisa, več kot polovico teh napak pa predstavljajo napake ločil. Vse primere napak ločil, torej 7935 napak, smo iz korpusa KOST izvozile v program Microsoft Excel. Najzamudnejša faza analize je bil ročni pregled vseh primerov, pri čemer smo izločile nekaj primerov z neustreznimi oznakami in tiste, ki se niso nanašali na vejico, pač pa na druga ločila. Preostalim primerom smo pripisale dodatne oznake glede na formalno podobo napake (ali vejica manjka ali je odveč ali pa gre za rabo neustreznega ločila) in jim kvalitativno označile še speci昀椀čni jezikovni problem (ali gre za vejico pred odvisnikom, med priredno zloženimi stavčnimi členi ipd.). V zadnji fazi analize smo zaradi lažje kvanti昀椀kacije primere spet združile v širše kategorije. Ob tem smo se kljub osredotočenosti na napake vejic srečevale tudi z drugimi 3 tipi napak. V primeru Mladi nujno študirajo ker vseeno ne bojo dobili službe gre 2 Prim. https://kost.cjvt.si/. 3 Vsi primeri so iz korpusa KOST. Navedeni so v izvirni obliki, z vsemi ohranjenimi napakami. 340