Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 (Milroy, Milroy 1999). Vse druge pojavne oblike jezika (oz. govora ali besedila v takem jeziku) – z delno izjemo narečja – so pogosto obravnavane kot manjvredne, slabše, bodisi v konkretnih situacijah bodisi na splošno. Seveda pa je ideološka podlaga te jezikovne zvrstnosti nekaj, kar si zasluži podrobnejšo samostojno obravnavo. 4 Sklep Slovenski model socialnih zvrsti, ki je še vedno v rabi, ne odseva dejanskega jezikovnega stanja v različnih družbenih okoliščinah, temveč ga usmerja oz. vsaj posredno tudi predpisuje, katera od jezikovnih zvrsti je primerna za različne položaje (predvsem glede na kriterija javnosti in formalnosti), ob tem pa vsaj nakazuje, da so zvrsti med sabo razmeroma jasno zamejene. Potreba po novem, realnejšem modelu torej še vedno ostaja, a zdi se, da splošna opredelitev jezikovnih zvrsti slovenskega jezika, primerna za vse in vsakogar, ni mogoča. Vprašanje je, ali teorijo socialnih zvrsti slovenskega jezika sploh lahko zares imenujemo teorija; za znanstvene, raziskovalne namene obravnavanja jezikovne realnosti so ustreznejše druge teorije, npr. jezikovne variantnosti in jezikovnega prilaga- janja. Te metodološko omogočajo tudi delo z ustrezno pridobljenimi in obdelanimi empiričnimi podatki o jezikovnih praksah, jezikovnih stališčih in jezikovni zmožnosti posameznic in posameznikov. A tudi na takih rezultatih temelječ model jezikovnih zvrsti je lahko le orientacija za razumevanje in usmerjanje jezikovne rabe (predvsem v pedagoškem procesu), ne more pa služiti kot izhodišče za raziskovanje realnih govornih in pisnih praks, jezikovne zmožnosti ali družbene jezikovne situacije. Tako kot lahko vsak posameznik in vsaka posameznica pri govorjenju in pisanju posegata po jezikovnih elementih iz različnih predalov in z več polic, tako tudi rezultata takega dejanja, torej govora ali besedila, ni mogoče vedno pospraviti na točno določeno polico ali strpati v predal. Tega ne smemo pomesti pod preprogo. Viri in literatura ARH, Eva, 2017: Jezikovna usposobljenost učiteljev na razredni stopnji. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. BITENC, Maja, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. BITENC, Maja, 2021: Med realnostjo in samooceno jezikovne rabe. Maja Bitenc, Marko Stabej, Andrejka Žejn (ur.): Sociolingvistično iskrenje. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 35–56. BOGATAJ, Tina, 2020: Ustreznost vzgojiteljeve uporabe socialnih zvrsti jezika pri komunikaciji s starši. Diplomsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. ČERNETIČ, Jan, 2022: Jezikovnostilna analiza samopredstavitvenih besedil mladih na zmenkarskem portalu Tinder. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. DOBROVOLJC, Helena, 2008: Jezik v e-poštnih sporočilih in vprašanja sodobne normativistike. Miran Košuta (ur.): Slovenščina med kulturami: slovenski protestantizem in medkulturnost, slovenski jezik in književnost med kulturami, književnosti in jeziki manjšin, slovenščina sms. Celovec, Ljubljana: Slavistično društvo Slovenije. 295–314. GRUDEN, Ana, 2021: Pojmovanje socialne zvrstnosti pri govorcih slovenščine in vpliv šolanja. Maja Bitenc, Marko Stabej, Andrejka Žejn (ur.): Sociolingvistično iskrenje. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 13–33. 265