Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 prilagoditev de昀椀nicije. Strokovnjak leksikografu obenem pomaga tudi pri določanju terminološkosti oz. označevanju gradiva, zlasti pri terminih iz gradiva, ki se v učnem načrtu sicer ne navajajo, v učbenikih pa se pojavljajo – navadno brez de昀椀nicije, npr. kot del ubeseditve de昀椀nicij drugih pojmov ali kot primeri –, npr. vitamin, mineral, beljakovina, organizem, opraševalec. Eno- ali večbesedni termini imajo v ŠSSJ pred pedagoško prilagojeno de昀椀nicijo področni kvali昀椀kator, poimenovan po šolskem predmetu, na primer PRI MATEMATIKI Točka je to, kar nastane s presečiščem črt, in to, kar sestavlja premico, daljico in ravnino in nima dolžine […]; druge oznake so PRI DRUŽBI, PRI GLASBENI UMETNOSTI, , PRI LIKOVNI UMETNOSTI, PRI NARAVOSLOVJU IN TEHNIKI, PRI GOSPODINJSTVU PRI RAČUNALNIŠTVU, PRI SLOVENŠČINI in PRI ŠPORTU. Izhajajoč iz predpostavke, da je šolski pouk eden od ključnih virov novo usvojenega besedja, in upoštevajoč pedagoško funkcijo slovarja, oznake posameznih področij deloma zajemajo tudi delno determinologizirano leksiko (npr. list, elektronski, megla, ohlajanje, planet, pljuča).7 V primeru delno determinologizirane leksike je zaradi pedagoške poenosta- vitve praviloma obe rabi mogoče predstaviti v okviru istega pomena; slovar pri takih pomenih navaja le zglede terminološke rabe, tj. iz učbeniških besedil. S področno oznako so označene tudi besede, ki v izobraževalnem procesu nadomeščajo kak termin, ki bi bil za petošolce prezahteven; primer je drugi pomen besede stanje, ki nadomešča termin agregatno stanje: PRI NARAVOSLOVJU IN TEHNIKI Stanje je vsaka od oblik, v katerih se pojavljajo snovi, kot na primer trdno, tekoče in plinasto stanje (v tem sestavku so navedene in z isto oznako opremljene še zveze plinasto, tekoče in trdno stanje (z de昀椀nicijami in zgledi); prim. tudi PRI NARAVOSLOVJU Delec je majhna enota snovi, ki je s prostim očesom ne vidimo (beseda IN TEHNIKI delec tu nadomešča termine atom ipd.). Termini, ki so za šolske potrebe enako de昀椀nirani na več področjih, imajo več oznak, npr.: PRI GLASBENI UMETNOSTI, PRI LIKOVNI UMETNOSTI, PRI SLOVENŠČINI Motiv je osnovni element téme umetniškega dela. 4 Strategije pri opisu terminologije v ŠSSJ Pomenske razlage splošne leksike v ŠSSJ težijo k enostavni skladnji v smislu, da posnemajo spontani govor, razlagalne besede so nevtralne in čim bolj razumljive, vsebinsko pa se v čim večji meri navezujejo na izkušnje mladih uporabnikov (Petric Žižić 2020: 393). De昀椀nicije pedagoško prilagojene terminologije lahko vključujejo (kjer je to za de昀椀niranje pojma nujno) tudi (otrokom že znane) termine (npr. Fotosinteza je proces, pri katerem zeleni deli rastlin z uporabo svetlobne energije iz ogljikovega dioksida in vode proizvajajo sladkor in kisik; Teža je sila, s katero veliko telo z veliko maso, na primer planet, privlači telesa z manjšo maso, ki so na njem ali 8 v njegovi bližini). Vsi v de昀椀nicijah uporabljeni termini so uslovarjeni v ŠSSJ, npr. PRI 7 O determinologizaciji gl. Ledinek 2015; Žagar Karer, Ledinek 2021; Žagar Karer 2011; Žele 2004. 8 Načelu slovarske obravnave v de昀椀nicijah uporabljenih terminov sledi tudi hrvaški Prvi školski rječnik (Hudeček, Mihaljević 2008: 109). 244