Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 pripomoček za usvajanje osnovnih znanj s področij, zastopanih v izobraževalnem procesu. Uporabnike tako prek terminologije seznanja z znanstvenimi spoznanji, hkrati pa s pomočjo področnih kvali昀椀katorjev spodbuja k uzaveščanju razlike med terminologijo in splošnim besedjem. V prispevku je predstavljeno, kako se termini iz didaktičnostrokovnega gradiva vključujejo v pedagoški razlagalni slovar: obravnavana je metodologija slovarske obravnave vključenih eno- in večbesednih terminov skupaj z načeli njihovega de昀椀niranja. Predstavljeni so tudi obravnava sinonimnih razmerij v okviru terminološkega gradiva v ŠSSJ in načela izbiranja ponazarjalnega gradiva. 2 Cilji vključevanja terminologije v ŠSSJ ŠSSJ poleg podajanja ustrezno prilagojenih pomenskih razlag jedrne leksike uporabnike seznanja s slovarsko strukturo (prim. Godec Soršak 2022: 670) ter jih pripravlja na branje drugih slovenskih in tujih slovarjev. Z vključevanjem terminološkega gradiva uporabnik hkrati uzavešča obstoj dveh komplementarnih sistemov, terminologije in splošne leksike, ter razlike med njima, kar pripomore k ustrezni rabi terminov pri pouku. S pomočjo sinonimnih povezav med leksemom in terminom lahko ob natančnem branju ugotovi, da je npr. pri pouku naravoslovja in tehnike namesto splošne besede topiti ustrezneje uporabiti sinonimno besedo raztapljati oz. taliti (Petric Žižić 2022: 129). Ker je eden izmed možnih učinkov uporabe ŠSSJ tudi krepitev predstave (zlasti starejših uporabnikov, tj. petošolcev) o pojmovnih sistemih posameznih pri pouku obravnavanih strokovnih področij (sistematiziranje znanja), je pojmovni sistem 2 posamezne stroke predstavljen razmeroma sistematično, le v manjšem obsegu; k temu pripomorejo tako analiza učbeniškega gradiva iz KŠBSJ kot tudi predlogi in pripombe terminoloških svetovalcev, visokošolskih učiteljev didaktike posameznih predmetnih področij s Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Razmeroma celovito in uravnoteženo obravnavo terminov omogoča indikator strokovnega področja v slovarski bazi, ki je namenjen le za interno rabo. 3 Opredelitev terminologije v KŠBSJ in metodologija obravnave tovrstnega gradiva v ŠSSJ Splošna leksika se v ŠSSJ vključuje zlasti po treh načelih. Temeljni, v rabi pogostejši leksemi uporabnika seznanjajo s strukturo slovarskega sestavka in z last- nostmi leksema sploh (npr. izgovor, pregibnost, pomen, večpomenskost). Drugo načelo vključevanja temelji na vnaprej določenih problemskih sklopih, ki zajemajo lekseme, pri katerih se pojavljajo morebitne težave s pregibanjem ali zapisovanjem (Petric Žižić 2022: 128). Del gradiva pa vključuje lekseme s predvidoma manj razumljivim, abstraktnim pomenom (npr. način, lastnost, logika ipd.), pri katerih je osrednjega pomena poenostavljeno ubesedena razlaga. 2 Kljub temu da je za šolskega uporabnika predstavljen okrnjen nabor terminov posameznih področij, avtorji slovarja pri izdelavi de昀椀nicij izhajajo iz hierarhično urejenih pojmov celotnega pojmovnega sistema (s tem je v slovarju pojmovni sistem predstavljen sistematično, ne pa izčrpno). 242