Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 razpone: Alegorija Zgodovine, ok. 1772/73, freska v Vatikanski knjižnici; Freska iz španskega samostana San Pedro de Arlanza, ok. 1220/30. 2.4 Spremembe v normi Tudi pri tej kategoriji so bile nekatere spremembe opisane že v Dobrovoljc idr. (2020), npr. uveljavljanje razlike med stično in nestično rabo poševnice (prav tam: 77–78; npr. Trst/Trieste proti slo. Trst / it. Trieste), spremembe pri rabi ločil ob razno- likem alinejnem oblikovanju besedil (prav tam: 458–463) ter spremembe pri ločilih v nagovorih oz. začetnih in končnih pozdravih pri dopisih (prav tam: 453–457). Ravno pri tej temi se vedno znova kaže, da se je raba (in delno tudi norma) od zadnje kodi昀椀kacije precej spremenila. Pri začetnem pozdravu oz. nagovoru se v dopisih vedno bolj uveljavlja pika, saj na tak način lažje osamosvojimo naslednjo poved, ki pomensko tvori novo enoto (čeprav je za nekončnim ločilom zapisana z malo začetnico). Najpogostejša je v sodobni rabi sicer vejica, medtem ko se klicaj umika, saj se nekaterim zdi premočno ločilo, spet pa drugi ga uporabljajo, kadar želijo povečati formalnost nagovora (prim. Kalin Golob 2003). Pri končnem pozdravu, kjer je nekdaj prevladovalo zapisovanje brez (končnega ali nekončnega) ločila, pa se poleg te možnosti in poleg zapisovanja pike (ki jo SP 2001 navaja kot edino drugo možnost) uporabniki danes redko odločajo tudi za klicaj, vedno pogosteje pa za vejico. Ta je po eni strani posledica želje po zaznamovanju premolka, ki ga na tem mestu naredimo pri branju besedila, po drugi strani pa gre lahko tudi za vpliv (tujejezičnega) elektronskega dopisovanja. Kot edino ločilo za zaključnim pozdravom vejico denimo navaja Medinstitucionalni slogovni priročnik, po katerem se ravnajo v ustanovah EU. Obenem pa vprašanja glede rabe ločil v dopisih odpirajo še eno pomembno temo, to je prepletanje vloge in rabe ločil z vlogami in rabami drugih (pravo)pisnih zaznamovalcev pri oblikovanju besedil oz. njihovih tipičnih sestavnih 4 delov. Na manjšo, a vendar zaznavno spremembo v rabi kaže tudi naslednje vprašanje: »Kaj pa, kadar sta pri črkovni oznaki točke v povedi uporabljena uklepaj in zaklepaj, npr.: glede točke (a) petega odstavka …; vsebina potrdila iz točke (b) šestega od- stavka …; Preglede iz točke (a) 12. člena Uredbe 000/2000/ES opravlja CURS, preglede iz točke (b) 12. člena Uredbe 000/2000/ES pa …« Po pravilih SP 2001 lahko posamezne dele besedila označimo bodisi s številkami ali črkami. Za številkami pišemo neskladenjsko piko in redkeje tudi zaklepaj, za črkami pa le zaklepaj. Kombinacije uklepaja in zaklepaja SP 2001 ne pozna, v slovenskih besedilih se je začela pojavljati pod vplivom tujejezičnih stilnih norm. Pri uradnih besedilih, ki nastajajo kot prevodi v ustanovah EU, je tak način zapisovanja denimo posledica načela primerljivosti med 4 V Jezikovni svetovalnici se tega dotikajo npr. vprašanja o kombinaciji začetnice in poševnice ali oklepaja na začetku povedi (Sošolec/sošolka naj ti pomaga; (Ne)uspeh slovenskih nogometašev) ter začetnice pri besedilnih delih v poljih preglednic. Nekaj o tem je že bilo napisano v Dobrovoljc idr. 2020 (poglavje Oblikovanje besedila), zagotovo pa je na mestu premislek, ali bi bilo smiselno kot dodatek k pravopisnemu priročniku oblikovati tudi praktična navodila za posebne besedilne položaje (npr. alinejni zapis) in tipe (npr. dopis). 195