Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 43_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432
Simpozij OBDOBJA 43 1 predvsem na skladnji, pomenu in stavčni fonetiki (Logar, Popič 2015); pravila so nejasna oz. uporabniki imajo težave z njihovim razumevanjem in povezovanjem s konkretnimi primeri (Dobrovoljc, Jakop 2011); dvojnični in težji primeri (npr. vejica pri zapisu datuma, vejica v primeru večbesednega veznika); tvorci besedil ne poznajo dobro stavčne zgradbe povedi; raba vejice med šolanjem ni dovolj dobro utrjena; tvorcem besedil se pravilna raba vejice zdi prezahtevna in/ali nepomembna; vpliv tujih jezikov, predvsem angleščine; in nenazadnje upad branja.2 Zdi se, da so piscem pravila o rabi vejice eno izmed najzahtevnejših pravopisnih poglavij (Marko, Osrajnik 2015). O rabi tega ločila je bilo v slovenščini izvedenih že nekaj raziskav. Po 3 podatkih iz korpusov Šolar in Lektor imajo tvorci besedil težave z vejico predvsem v priredno zloženih povedih, v podredno zloženih povedih na meji med glavnim in odvisnim stavkom, v povedih s priredno zloženima odvisnikoma, pri večbesednih veznikih, pred veznikom kot, v povedih, ki se začenjajo s predložno besedno zvezo, in pred krajšavami tipa itd. (Logar, Popič 2015; Popič, Fišer 2015). Prav tako je bilo še ugotovljeno, da pisci postavljajo vejico deloma po občutku oz. upoštevaje stavčno fonetiko (Logar, Popič 2015; Marko, Osrajnik 2015). Raziskava P. Šek Mertük (2017) pa je pokazala, da imajo s preprosto rabo vejice, tj. pri naštevanju med besedami (ne stavki), težave že tretješolci, čeprav naj bi to ob koncu prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja usvojili. Vejica pa ne povzroča težav samo slovenskim piscem, ampak je v zvezi z rabo tega ločila veliko napak tudi v besedilih v drugih jezikih, npr. v angleščini, portugalščini, španščini. Raziskave kažejo, da pisci večinoma napačno postavljajo vejico pod vplivom prozodičnih prvin, npr. premorov in intonacije, in da bolje izobraženi pisci bolj upoštevajo slovnično zgradbo povedi kot manj izobraženi (Kemp, Treiman 2023; Tenani, Soncin 2017). Pravilna raba vejice je povezana tudi z razumevanjem besedila in z zmožnostjo pisanja. A. Marcet idr. (2022) so ugotovili, da tisti, ki pravilneje uporabljajo vejico, tudi bolje razumejo besedila, Bourke in A. Holbrook (1992) pa, da 4 pravilna raba vejice odraža razliko med dobrimi in slabimi pisci. 3 Spletno orodje Vejice 1.0 Eno izmed orodij Centra za jezikovne vire in tehnologije Univerze v Ljubljani (CJVT UL) je spletno orodje za strojno postavljanje vejic Vejice 1.0 (Božič idr. 2020). Zasnovano je »kot pomoč pri postavljanju vejic in ni nadomestek za lektorski pregled besedil« (https://orodja.cjvt.si/vejice/about). Uporabnik lahko v eno okence prilepi besedilo v dolžini do 3000 znakov, v drugem pa se mu izpiše »popravljeno« besedilo, v katerem so manjkajoče vejice označene s sivo barvo, odvečne pa z modro. Orodje ni 1 Treba je upoštevati tudi dejstvo, da smo sistem ločil prevzeli po nemškem (Šolar 1957). 2 Namen tega prispevka ni problematizirati obravnave vejice v izobraževalnem sistemu ali pravopisnih pravil, ampak preveriti predvsem to, ali je spletno orodje Vejice 1.0 dovolj zanesljivo, da bi lahko postalo splošno uporabno. 3 Z nepravilno rabo vejice imamo v mislih tako manjkajoče kot odvečno vstavljene vejice. 4 Avtorja ne de昀椀nirata dobrih in slabih piscev, je pa za dobre npr. značilno, da svoje misli in povezave razvijajo med pisanjem, ne vnaprej, dobro poznajo temo, znajo jasno in sistematično izražati svoje misli ter imajo dobro razvito zmožnost analize in sinteze (Bourke, Holbrook 1992). 104