Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 41_za listanje:
Print
Print Page
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360
Simpozij OBDOBJA 41 izbere ustreznega, ali vaje, pri katerih bi se pričakovalo, da se študent odloči, v katerih stavčnih zvezah bi veznik ampak lahko nadomestil s pa in v katerih ne. Ustreznejše se nam torej zdijo naloge, ki so oblikovane tako, da se veznik pa vedno pojavlja v ustreznem kontekstu – to študenta spodbuja, da postopoma razvija rabo tega veznika in postane pozoren na njegovo pojavljanje v slovenščini. 4.2 Jezikovne okoliščine rabe protivnega veznika pa 4.2.1 Postponirani protivni veznik pa Postponirani protivni veznik pa povezuje dva stavka, v katerih sta na začetku izpostavljena stavčna člena, ki sta v protistavi, npr. Moja mama je Slovenka, oče pa Španec. Tu sta v protistavi osebka moja mama in oče. V protistavi sta lahko tudi povedka (Berem najraje detektivke, gledam pa raje komedije.), predmeta (Potico je spekla sestra, torto pa jaz.), prislovni določili (Včeraj je bilo sončno, danes pa dežuje.), povedkovi določili (Dober je, najboljši pa ravno ne.) itn. Gre za razmerje kontrasta ali razlike. 4.2.2 Medstavčni protivni veznik pa Medstavčni protivni veznik pa se rabi za izražanje nasprotja (tako kot ga izraža npr. veznik ampak). Ob vezniku pa (drugače kot ob drugih protivnih veznikih) morajo biti jezikovne oz. pomenske okoliščine tiste, ki jasneje in močneje izražajo nasprotje, saj je veznik pa zaradi svoje večfunkcijskosti šibek nosilec nasprotja oz. protivnega pomena. Te jezikovne okoliščine so naslednje: a) V zvezi dveh trdilnih stavkov mora biti med stavkoma oz. glagoloma močno, jasno pomensko nasprotje (Prosila sem ga za pomoč, pa me je zavrnil.). Za pomoč: drugi del lahko spremenimo v nikalno poved z drugim glagolom in ohranimo enak 8 pomen oz. sporočilo (Prosila sem ga za pomoč, pa mi ni hotel pomagati.). b) V zvezi trdilnega in nikalnega stavka je močnejša pomenska opozicija izražena z negacijo (Kupila bi si avto, pa nimam denarja.). c) Pomensko nasprotje med stavki izražajo druge besede, pogosto so to prislovi (kljub temu, vseeno) in členki (le, samo, že, šele). Kaže, da so taki primeri pogostejši v zvezi dveh trdilnih stavkov ( Zjutraj je deževalo, pa sva vseeno sedela zunaj.; Mislila sem, da je ura šest, pa je bila šele štiri.). Jezikovne okoliščine, v katerih je nasprotje izraženo z veznikom pa in dodatnimi besedami, je težko sistematično opisati, ker s tem že prehajamo na področje pomena in vloge drugih besednih vrst (prislova, členka) v stavku. 8 Za lažjo predstavo, kaj je »močno pomensko nasprotje glagolov«, za primerjavo navajamo nekaj korpusnih primerov z veznikom ampak, v katerih ne bi uporabili veznika pa, saj stavčni oz. glagolski pomen (brez veznika) ni v jasnem nasprotju: To me seveda zelo zanima, ampak povej mi raje kaj o prijatelju.; Napaka je bila narejena nekje pri oskrbi s pitno vodo, ampak stvari se urejajo.; Kar malo smo ga pogrešali, ampak fant se je pripravljal na prvi izpit. 225