Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 41_za listanje:
Print
Print Page
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360
Simpozij OBDOBJA 41 rabi veznika pa. Po drugi strani pa glede pomenske zgradbe stavkov, ki jih veže pa, Pogorelec (2021: 221) pravi, da gre med dvema stavkoma za pomensko nasprotje, običajno »izraženo s pozitivno obliko obeh stavkov«, opozicija pa je v tem primeru »izražena s pomenom obeh glagolov ali stavkov v celoti« (Vsi, prav vsi bi bili radi [izprijeni], pa nam manjka poguma. (BP)). Korpusni primeri potrjujejo Toporišičev opis, da je v enem (veliko pogosteje v drugem) delu protivne vezniške zveze, ki izraža nasprotje, pogosto zanikanje. Zveza trdilnega in nikalnega stavka v protivnem priredju (Vem, pa ne povem. (JT)) je veliko pogostejša kot zveza dveh trdilnih stavkov (Saj sem rekla, da gremo plezat, pa ste bili preleni.). 3 Pregled obravnave veznika pa v učbenikih SDTJ V raziskavi so bili pregledani učbeniki za poučevanje SDTJ, ki so bili izdani pri CSDTJ, ter učbeniki avtorice Rade Lečič. Ugotovljeno je bilo, da je veznik pa obravnavan v učbenikih Slovenska beseda v živo 1b, 2, 3a in 3b, v učbenikih Jezikovod, Naprej pa v slovenščini, Pot do izpita iz slovenščine, Slovenščina 1+, Slovenščina od A do Ž 2 in S slovenščino nimam težav. Trije od teh učbenikov veznik pa ponudijo samo preko primerov, brez razlage, in sicer: Slovenska beseda v živo 1b (str. 27), S slovenščino nimam težav (str. 25), Slovenščina od A do Ž 2 (str. 86). Z razlago, da veznik pa izraža nasprotje, se srečamo v učbenikih: Slovenska beseda v živo 2 (str. 72), Slovenska beseda v živo 3b (str. 26), Pot do izpita iz slovenščine (str. 159) in Naprej pa v slovenščini (str. 108–109). Učbenik Slovenska beseda v živo 3a (str. 71) pojasni, da veznik pa (tako kot vezniki ampak, vendar, toda, a) zanika prej povedano. Z razlago, da gre za »povezovanje enot z enakim statusom, ki pa so videti nezdružljive (kontrajunkcija)«, se srečamo v učbeniku Jezikovod (str. 59). Obsežnejše ali bolj speciifčne razlage veznika pa ne s pomenskega ne z besednorednega vidika ne zasledimo v nobenem učbeniku. Vaje, 6 v katerih se pojavi veznik pa, najdemo samo v štirih učbenikih. 4 Didaktične možnosti poučevanja rabe protivnega veznika pa pri pouku sloven- ščine kot TJ 4.1 Problematika rabe veznika pa pri študentih slovenščine kot TJ (na lektoratih slovenščine na Češkem) Jasno in konkretno zapisati pravila rabe protivnega veznika pa je vse prej kot enostavno. Ravno njegova »vsestranskost« in »nevtralnost« ter odvisnost od jezikovnih okoliščin vnašajo dvome glede ustrezne rabe in besednoredne umestitve pri učenju slovenščine kot TJ. Pri znanstvenem raziskovanju veznika pa je pogosto prisotno vprašanje, kdaj lahko »zanesljivejši«, pomensko bolj nedvoumen protivni veznik (ampak, toda, vendar, a) zamenjamo z veznikom pa, in obratno (prim. Toporišič 2000; Pogorelec 2021). Za pedagoške namene se zdi ustreznejše naslednje 6 In sicer v delovnem zvezku Slovenska beseda v živo 2 (str. 49), v delovnem zvezku Slovenska beseda v živo 3a (str. 66), v učbeniku Naprej pa v slovenščini (str. 110) in v delovnem zvezku S slovenščino nimam težav (str. 16). 223