Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
33. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568-569
570-571
572-573
574-575
576-577
578-579
580-581
582-583
584-585
586-587
588-589
Simpozij OBDOBJA33 Zeloposre~enajeuvrstitevromskepesmiRomnji/CigankaromskepesniceJelenke Kova~i~ v osnovno{olsko berilo Novi svet iz besed 5 (Bla`i} idr. 2012: 8). Vsebina pesmi, ki predstavlja edini primer manj{inske literarne produkcije v analiziranih slovenskih u~benikih, je izvrstna izto~nica za naloge na strani 9, ki na premi{ljen na~inprispevajokmedkulturnemudialoguvrazredu.Avstralskaljudskapripovedkao kljuna{u (prav tam: 152–154) pa (z vpra{anjem v rubriki Misel, anekdota) ponuja mo`nost povsem spontane diskusije o rasizmu in segregaciji. Sklep U~beniki in berila za pouk sloven{~ine vsebujejo besedila avtorjev iz slovenske in svetovne knji`evnosti. V okvir slovenske knji`evnosti so `e zdaj praviloma vklju~eni (vsaj nekateri) zamejski pisatelji, deloma `e tudi izseljenski. Zamejsko knji`evnost so sestavljavci u~nih gradiv za~eli vklju~evati v slovenske u~benike `e pred osamosvo- jitvijo Slovenije, izseljensko in {e posebej zdomsko, kot svojo literarno produkcijo imenujejo pripadniki slovenske emigracije po drugi svetovni vojni, pa {ele v novem tiso~letju. Doslednej{e vklju~evanje izseljenskih piscev v srednje{olske u~benike je ena glavnih sprememb na tem podro~ju, ki jo je prineslo novo tiso~letje. Dele` zamejskih piscev (njihov izbor bo treba postopoma dopolniti s predstavniki mlaj{ih generacij) je glede na skupno {tevilo vklju~enih avtorjev ustrezen, kar velja tudi za vklju~enost izseljenske knji`evnosti v nekatere od tu izpostavljenih u~benikov. V klju~u za {ir{i izbor avtorjev, ki naj jih spoznajo slovenski osnovno{olci in srednje{olci, pa povsem umanjkajo predstavniki razli~nih etni~nih skupin v Sloveniji ter priseljeni avtorji. V Sloveniji namre~ `ivijo kakovostni priseljeni avtorji, ki so bili priznani `e pred priselitvijo v to dr`avo, pa tudi pisatelji, ki so za~eli ustvarjati {ele po prihodu v Slovenijo – ve~inoma v svojih materin{~inah, nekateri pa pozneje tudi vsloven{~ini (prim. @itnik Serafin 2008: 75–108). Med njimi so taki, ki pi{ejo tudi za otroke in mladino in ki so v rojstnih de`elah ter celo v Sloveniji mnogo bolj priznani in uveljavljeni od nekaterih avtorjev, vklju~enih v posamezna tu analizirana u~na gradiva. Ismet Bekri}, denimo,prejemnikve~bosensko-hercegovskihinmednarodnih literarnih nagrad ter avtor ve~ kot 30 knjig poezije, dramskih besedil in prevodov, se je iz Bosne in Hercegovine – tam {e danes velja za enega najbolj{ih pesnikov za otroke – leta 1992 preselil v Slovenijo, kjer nadaljuje svoje delo ob novih ustvarjalnih vzgibih in pobudah.3TudiJosipOsti,~astni~lanslovenskegaPenklubaterprejemnik{tevilnih bosansko-hercegovskih, slovenskih in mednarodnih literarnih nagrad, je v u~benikih, ki jih zajema pri~ujo~a analiza, v celoti spregledan, prav tako kot tudi vsi drugi kakovostni knji`evniki in knji`evnice, katerih drugi jezik oziroma jezik okolja je sloven{~ina. 3 V Sloveniji je poleg njegovih prevodov Kettejeve, Kosovelove, Novakove itn. poezije med drugim iz{la njegova dvojezi~na zbirka Cipele starijeg brata/^evlji starej{ega brata (Ljubljana 2000), za katero je v Italiji prejel mednarodno literarno nagrado Alpe-Adrija Besede brez meja (Juzba{i~ 2005). Leta 2010 je prejel nagrado Nasiha Kapid`i} Had`i} Vezeni most za celotni avtorski opus in dose`ke v poeziji za otroke, za otro{ko pesni{ko zbirko Drveni konji} pa istega leta {e posebno nagrado Dru{tva pisateljev BiH s podro~ja knji`evnosti za otroke in mladino. 572