Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
33. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568-569
570-571
572-573
574-575
576-577
578-579
580-581
582-583
584-585
586-587
588-589
Simpozij OBDOBJA33 sloven{~ina, pri ~emer so priseljenci iz drugih delov nekdanje Jugoslavije pred- stavljali 90 % vseh priseljencev prve generacije. Terenske in druge raziskave (Gosar 2005: 27–28, Josipovi~ 2006) so pokazale {e mnogo ve~jo prisotnost drugih narod- nosti nekdanje Jugoslavije v etni~ni strukturi prebivalcev Slovenije od tiste, ki se ka`e v rezultatih zadnjega popisa prebivalstva. Tak{ni sta tudi narodnostna struktura u~en- cev slovenskih {ol in jezikovna struktura njihovih materin{~in. Zelo podobna je tudi jezikovna struktura literarne produkcije, ki nastaja v Sloveniji, vendar obstoje~i u~be- niki za knji`evnost tega ne upo{tevajo. Za razvijanje medkulturne zavesti in ve~kulturne nacionalne identitete, ki sta prvi pogoj za notranje varno in stabilno dru`bo vsake dr`ave, je {e posebej pomembna vklju~enost manj{inskih in priseljenskih kulturnih vsebin, ki so sestavni del ve~et- ni~ne nacionalne kulture, v u~na gradiva. Prav tako nepogre{ljiva je tudi vklju~enost zamejskih in izseljenskih vsebin, saj tudi ta dva vsebinska sklopa sodita na podro~je medkulturnosti, hkrati pa sta sestavni del kulturnega prostora nekega naroda. Z vidika medkulturne vzgoje in izobra`evanja je namre~ pomembno, da so v u~ne na~rte in gradiva vklju~ene tudi perspektive marginaliziranih skupin (zamejski pisci so bili vSloveniji ve~ desetletij po drugi svetovni vojni v veliki meri zamol~ani, emigrantski avtorji po letu 1945 pa celo prepovedani) ter etni~nih in jezikovnih manj{in, ki sobivajo z nacionalno ve~ino v isti dr`avi. Sonia Nieto in Patty Bode (2008 v: Vre~er 2012:51)npr.menita,damorajou~nina~rtivsebovatizgodovinovsehetni~nihskupin in kultur, ki `ivijo v dr`avi, ob tem pa {e zlasti izpostaviti njihovo umetnost in kulturo. VSloveniji trgovci ponujajo ve~ sto razli~nih u~nih gradiv za pouk slovenskega jezika in knji`evnosti `e samo za obi~ajne osnovne {ole, brez u~nih gradiv za srednje {ole, {ole z italijanskim u~nim jezikom ter za slepe in slabovidne (npr. DZS ponuja 244 tak{nih naslovov, prim. Katalog {olskih u~benikov in delovnih zvezkov 2013/2014).^eodmislimodelovnezvezketerupo{tevamosamou~benikeinberila,je zapouksloven{~inevosnovni{olipotrjenih97naslovov,zagimnazijskeprogrameter srednje strokovno in poklicno-tehni~no izobra`evanje pa {e 82 (prim. Katalogi u~be- nikov za osnovno {olo in Katalogi u~benikov za srednjo {olo). Ob tolik{ni koli~ini se je zdelo smiselno v pri~ujo~o analizo vklju~iti le posamezne u~benike in/ali delovne zvezke tistih slovenskih zalo`b, ki izdajajo potrjene u~benike za ta predmet. To so za osnovno{olske u~benike za sloven{~ino ljubljanske zalo`be Mladinska knjiga, Rokus Klett, Modrijan, DZS in Izolit, za srednje{olske pa poleg teh {e mariborska zalo`ba Obzorja. Druge zalo`be (npr. Antus, Ico) so izdale samo po en naslov nepotrjenega u~benika ali delovnega zvezka. Kriterij izbora je bil torej zajetje posameznih potrjenih u~nih gradiv vsake od na{tetih zalo`b. Raziskava je bila opravljena v letih 2013–2014, obsegala pa je analizo 87 izbranih u~benikov (v tem prispevku v seznamu virov in literature navajam samo tiste, na katere se v pri~ujo~em besedilu izrecno sklicujem). Pri pregledovanju u~be- nikov in delovnih zvezkov sem iskala naslednje: 1) dela ali omembo manj{inskih, priseljenskih, zamejskih in izseljenskih knji`evnikov; 2) naloge v delovnih zvezkih, ki dajejo prilo`nost, da vsak u~enec/u~enka svoj jezik in kulturo vrstnikom predstavi na svoj na~in in s svoje perspektive; 3) neposredno obravnavo vsakdanjih situacij, 568