Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
33. Obdobja:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530-531
532-533
534-535
536-537
538-539
540-541
542-543
544-545
546-547
548-549
550-551
552-553
554-555
556-557
558-559
560-561
562-563
564-565
566-567
568-569
570-571
572-573
574-575
576-577
578-579
580-581
582-583
584-585
586-587
588-589
Simpozij OBDOBJA33 Zaklju~ek Hlapci so bili, odkar so bili napisani, v slovenskih profesionalnih gledali{~ih uprizorjeni `e tridesetkrat. Uprizoritve so bile zelo razli~ne in v sodobnem gledali{~u vseboljavtorske,sajjegledali{kauprizoritevpostalasamostojnaumetni{kaoblika,ki je vse bolj odstopala od dramskega besedila (@avbi Milojevi} 2012: 379). Zato je gledalec z ogledom novih uprizoritev Hlapce vsakokrat bral in videl na nov na~in. V novem tiso~letju so bili uprizorjeni trikrat, od tega dvakrat izrazito inovativno.13 V obeh primerih je dramska predloga obdr`ala svoje osnovno sporo~ilo, ki je bilo vStrel~evire`iji postavljeno v dru`beno in politi~no sodobnost, v Bergerjevi pa v {ir{i evropski kontekst. Hlapci v re`iji Mihe Goloba niso segali po sodobnih re`ijskih prijemih, scenografija, kostumografija in preoblikovanje dramskega besedila v upri- zoritveno so ostajali v okvirih tradicionalnega. V ostalih dveh uprizoritvah je Can- karjevo besedilo aktualizirano, posodobljeno in relevantno v dana{njih okoli{~inah. Naloga re`iserja in celotne ustvarjalne ekipe (kar se ti~e jezika in govora pa predvsem lektorja) je, da o dramskem besedilu vedno znova premi{ljujejo ter ga aktualizirajo, kar obogati gledal~evo razumevanje in estetsko do`ivljanje dobro poznanega kanonskega besedila. Spreminja se odnos do obravnavanega dramskega besedila, prav tako pa na~in re`ije, scenografije, kostumografije, lu~nega oblikovanja ipd., kar vpliva na vedno bolj raznolike uprizoritve istega dramskega dela. Na v pri- spevku obravnavanem primeru je prikazano, kako lahko vsaka nova uprizoritev gledalcu literarno besedilo prika`e v popolnoma novi lu~i in s tem {e obogati njegovo estetsko do`ivetje. Gledalec tako v primerjavi z bralcem pri ogledu uprizoritve dram- sko besedilo, ki ga v tem primeru `e dobro pozna, do`ivi z novega zornega kota (npr. Hlapci v evropskem kontekstu pri Bergerjevi re`iji in Hlapci v slovenski sodobnosti pri Strel~evi re`iji), s ~imer se mu {e bolj kot pri vsakem novem branju odprejo nove mo`nosti interpretiranja in razmi{ljanja. V nov kontekst gledalca postavijo tudi glasba, scena, kostumi, jezik oziroma govor igralcev, lu~ ipd. Predvsem pri Strel~evi re`iji glasba, kostumi in scenografija gledalca popeljejo v povsem druge svetove, ki bi jih navadno do`ivljal pri branju in ki so bili prikazani v gledali{~u pred letom 1967 (@avbiMilojevi}2012:377–378).14Vtemsmislujeuprizoritevsamostojnoumetni{ko delo in dramsko besedilo {ele kot uprizorjeno za`ivi v vsej svoji popolnosti. Literatura BO@I^,Rasto,2010:Hlapci – Kdo je tu komu gospodar? Dolenjski list, 18. marec 2010. 15. CANKAR,Ivan,1969:Hlapci.Zbranodelo,5.knjiga. Ljubljana: Dr`avna zalo`ba Slovenije. ^I^IGOJ,Katja, 2010: Tudi pe~enih pi{k se ~lovek prenaje. Ve~er, 23. marec 2010. 4. Hlapci: Videoposnetek uprizoritve v re`iji Mihe Goloba v SNG Nova Gorica. Arhiv SNG Nova Gorica. 13 Inovativnost se ka`e v razmerju med dramskim besedilom in uprizoritvijo (uprizoritev deloma odstopa od dramskega besedila oziroma ga svobodno in sodobno interpretira, ga premika v sodobni ~as, v evropski kontekst), v re`ijskih postopkih, glasbi, kostumih, sceni, posodabljanju jezika oziroma govora ipd. 14 Navajam le nekaj primerov: sodobni hlapci so oble~eni v trenirke in kavbojske hla~e, uporabljajo mobilni telefon, poslu{ajo sodobno glasbo; mati je mlada, privla~na `enska, ki kadi; Jerman igra bobne ipd. 549