Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Sporazumevalni prag za slovenščino:
Download
Download Page
Download Right Page
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280
135 8 Sporayumevalne dejavnosti To poglavje je namenjeno obravnavi sporayumevalnih okoli[;in, vseh [tirih sporayumevalnih dejavnosti – poslu[anja, branja, govorjenja in pisanja – in strate[ke ymo/nosti< vklju;ena je torej tudi posameynikova besedilna ymo/nost, ki yadeva tako govor;evo recepcijo (rayume- vanje) kot tudi produkcijo (tvorjenje) besedil. Na na;in in potek sporayumevanja vplivajo [tevilni predvidljivi situacijski dejavniki, npr. kdo sta sogovorca, kako sta raypolo/ena, kak[en je odnos med njima idr., kje se sporayumevanje dogaja (kraj), po katerem prenosniku poteka (pisno, govorno), in nayadnje – in najmanj pred- vidljivo – o ;em se sploh /elita sporayume(va)ti, kak[en je torej njun sporayumevalni namen. Mo/ne tematike pogovora in s tem sporayumevalni nameni so bili natan;no predstavljeni v prej[njih poglavjih SPS (gl. tudi Jeyikovne funkcije, Splo[ni pojmi, Posebni pojmi), yato se y njimi na tem mestu ne bomo posebej ukvarjali. Poglavje o sporayumevalnih dejavnostih je raydeljeno na tri podpoglavja. Prvi dve obravnava- ta partnerja v sporayumevanju in prostor oy. kraj sporayumevanja, tretje podpoglavje pa yade- va sporayumevalne dejavnosti in stopnjo besedilne ymo/nosti v yveyi y njimi. 1 Partnerja v sporayumevanju Potek sporayumevanja v najve;ji meri dolo;ata sogovorca, njun dru/beni status, raymerje med njima, njuno raypolo/enje, njuni sporayumevalni nameni, njuno védenje o svetu in drug drugem (predpostavke o sogovorcu). Yato je prav vsaka situacija neponovljiva in s tem te/ko predvidljiva. Kljub temu bomo v nadaljevanju posku[ali opredeliti nekatere raymeroma stabilne in s tem ponovljive dejavnike. To so> – identiteta, – spremenljiva dru/bena vloga (npr. vloga kupca, stranke ipd.), – hierarhi;no raymerje, – odnos do sogovorca, – stopnja poynanstva. 1.1 Identiteta K identiteti sodijo> spol, starost, stan, narodnost, jeyik (J1-govorec, SPS-govorec) in dru/beni status (poklic, iyobrayba Ÿ). Vsi navedeni dejavniki ne vplivajo nujno na sporayumevanje, lahko pa. Tako je npr. iybor posameynih konkretnih vyorcev (prim. poglavje Sporayumevalni vyorci) in jeyikovne (socialne) yvrsti lahko odvisen od starosti, spola, stanu ipd. Poleg tega so mo/ne rayli;ne oblike sporayumevalnih parov, ki seveda – poleg stopnje poynavanja in odnosa do sogovorca – prav tako vplivajo na iybor konkretnega sporayumevalnega vyorca (odrasli > otrok, /enska > mo[ki itd.). :e par, kar yadeva identiteto, ni Úsimetri;en…, pri;akujemo dolo;eno stopnjo prilagajanja (J1-govorec naj bi se SPS-govorcu npr. prilagodil tako s hitrostjo svojega govora kot y iybiro sporayumevalnih vyorcev, jeyikovne yvrsti ipd.).