Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Sporazumevalni prag za slovenščino:
Download
Download Page
Download Right Page
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280
SESTAVNI DELI PRIRO:NIKA11 uspe[no sporayumevanje se je treba y njimi seynaniti. Te poteye so vklju;ene v poglavje o jeyi- kovnih funkcijah – peta to;ka tega poglavja nosi naslov Oblikovanje diskurya – njihova splo[- na obravnava pa je podana v 9. poglavju – Sporayumevalni vyorci. To poglavje je v primerjavi y drugimi redakcijami Sporayumevalnega praga yelo ray[irjeno, saj vklju;uje vyorce govorne- ga in pisnega sporayumevanja. Sporayumevalni vyorci, sestavljeni iy dvo- ali ve;delnih iyme- njav, so raydeljeni v pet sklopov> dru/bene konvencije (naveyovanje stika, poydravljanje in ogovor, poyivanje, poslavljanje, sklepanje pogovora, predstavljanje, vabilo, iyra/anje yahvale, opravi;evanje, iyra/anje obljube, ;estitanje, vo[;ila, laskanje, iyrekanje so/alja), iymenjava informacij, uresni;evanje interesov, iyra/anje po;utja in ;ustvenih stanj ter iyra/anje mnenja. Na koncu tega poglavja so dodani [e vyorci pisnih in govornih besedil. V 8. poglavju slovenske veryije priro;nika Sporayumevalni prag so opisane sporayumevalne dejavnosti. Poglavje je raydeljeno na tri podpoglavja. Prvi dve obravnavata partnerje v spora- yumevanju in okoli[;ine sporayumevanja, v tretjem pa so opisane posameyne dejavnosti> po- slu[anje, branje, govorjenje in pisanje ter pri;akovana stopnja besedilne ymo/nosti v yveyi y njimi. Partnerje v sporayumevanju dolo;a njihova identiteta, spremenljiva dru/bena vloga, hierarhi;no raymerje med njimi, odnos do sogovorcev in stopnja poynanstva med njimi. Uspe[nost pri sporayumevanju bo v primeru neyadostne stopnje jeyikovnega ynanja odvisna tudi od uporabe rayli;nih strategij ya premo[;anje neynanja. O teh strategijah govorimo v 10. poglavju Kompenyacijske strategije. Do neke mere bodo na uresni;evanje jeyikovnih funkcij in njihovo sosledje vplivale tudi so- cialne konvencije, ki jih upo[tevajo dolo;ene jeyikovne skupnosti. Te konvencije so del socio- kulturnega konteksta, v katerem se dani jeyik rabi kot sredstvo sporayumevanja. Sam kontekst lahko mo;no vpliva na to, kar ljudje iyra/ajo in kako to iyra/ajo. Celo na ravni Sporayume- valnega praga je seynanjanje s sociokulturnim kontekstom ali vsaj yavedanje mo/nega pome- na slednjega nujno ya uspe[no sporayumevanje. O tem govori 11. poglavje y naslovom Socio- kulturna ymo/nost. Vanj je vklju;enih tudi nekaj osnovnih podatkov o Sloveniji in njenih pre- bivalcih (ygodovina, geografija, dr/avna ureditev, iyobra/evalni sistem, prayniki ipd.), uporab- nike dokumenta pa smo napotili tudi na ustreyne poveyave na svetovnem spletu. Nenayadnje se bomo ukvarjali tudi y na;ini, kako iyku[nje u;enja tujega jeyika lahko poma- gajo govorcu, da se nau;i u;iti se. Lahko sklepamo, da bodo govorci, ki se yavedajo, kako se je treba u;iti, hitreje napredovali, yato smo v priro;nik Sporayumevalni prag vklju;ili tudi 12. poglavje y naslovom Vpogled v proces u;enja. Temu poglavju je dodana obse/na bibliografi- ja priro;nikov in gradiv, namenjenih u;enju sloven[;ine kot drugegatujega jeyika. Ker prete/ni del priro;nika Sporayumevalni prag opisuje pri;akovano stopnjo jeyikovne ymo/- nosti, ki pa ni dokon;no dolo;ena in nespremenljiva in dopu[;a rayli;ne uresni;itve, v skladu y rayli;nimi sporayumevalnimi nameni in potrebami rayli;nih govorcev, pri ;emer igrajo jeyi- kovne oblike sekundarno vlogo, je v 13. poglavju y naslovom Toleranca odstopanja opisana tudi pri;akovana raven tolerance pri odstopanju od predvidene uresni;itve jeyikovne ymo/- nosti. Ya raven sporayumevalnega praga je dovolj, da so govorci sposobni Únarediti… dolo;ene stvari v tujem jeyiku, ni pa najva/nej[e, kako to naredijo. Rayen tega se nam tudi ydi upravi- ;eno, da govorce vodimo v tem smislu, da se v Sporayumevalnem pragu dolo;ene snovi na- u;ijo ne le u;inkovito, ampak ;im bolj ekonomi;no. V ta namen rayli;ne jeyikovne funkcije in pojme ilustriramo s primeri. Ti primeri so, kot je /e bilo omenjeno, arbitrarni, yato ne more- jo nadomestiti slovnice in slovarja. Lahko pa vodijo in usmerjajo, dajejo podatke o ravni for- malnosti oy. neformalnosti in druga;e pomagajo kot orientacija pri pou;evanju.