Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 oče, drugi najbogatejši kmet v vasi, je »pol kmetsko oblečen« krčmar (Jurčič 1968: 7), ki mu Nikolajeva mestna suknja ne pomeni veliko (Jurčič 1968: 36). Zaroko razdre Tončkina gosposka prijateljica Luiza, ki na vasi izstopa po urejenosti in se rada pogovarja o modi. Njeno pozornost pritegne napoved Nikolajevega prihoda, ko se njena koketnost razkrije v čeveljčku, ki pokuka izpod okusne obleke (Jurčič 1968: 14). Gospodična Vit je drugačna od preproste Tončke, kar hitro opazi tudi Nikolaj, ki se mu Luiza približa z intimno prošnjo, naj nese njen pléd. Zapeljivo deluje tudi Luizin široki rokav, ki ob telesnem stiku razkriva dekličin beli lakt (Jurčič 1968: 52). Tončkin odpor do Nikolaja in Luize, ki sta z meščansko nemoralo posegla v pošteno vaško okolje, se pri dekletu izrazi v spremenjeni podobi – oblačila se ni več »pol gosposko kakor prej, nego bolj kmetski« (Jurčič 1968: 87) –, s katero zavrača snubca in svet, ki mu po moralnih vrednotah ne želi pripadati. V 24. poglavju Jurčič opisuje priprave na trgovski ples – mestni obrtniki se veselijo zaslužka in v pričakovanju strank pripravljajo manšetne gumbe, v potrošniškem zanosu ženske razpravljajo o modnih toaletah, za katere moški v zameno za lepo 14 oblečene spremljevalke radi plačujejo. Koketno urejene dame v belih tančicah »šumijo«15 po plesnem parketu in izvabljajo občudujoče ali kritične poglede. Prvič 16 se v obravnavanih romanih pojavijo tudi klak, pahljača in moške rokavice (Jurčič 1968: 72–75), nepogrešljivi modni dodatki salonskega oblačilnega videza, ki jih Jurčič vključuje v prizor, v katerem kritično meri pridobitništvo in etične deformacije slovenske meščanske družbe. 2.4 Cvet in sad (1877) V romanu srečamo Leona Retlja, ki je po materini strani plemenitega rodu, in Franca Vesela, omikanega profesorja. Leon kot mestni fant skrbi za čistočo svoje pražnje obleke ob vsakdanjih opravkih (Jurčič 1968a: 197), Vesel pa je tridesetletni gospod v izbrani obleki, na kateri v skladu z njegovo osebnostjo ni nič domišljavega (Jurčič 1968a: 257). Pavlina, ki se znajde v ljubezenskem trikotniku med obema izobra žencema, je oblečena preprosto, a na podeželju s širokimi rokavi in črnimi koraldami izkazuje meščansko urejenost (Jurčič 1968a: 233). Pojav črne ogrlice na 17 vratu osirotele deklice Pavline je premišljen, simbolizira namreč žalovanje. Od opisa slovenskih meščanov se opazno razlikuje »najokusneje po najnovejši 18 šegi ukrojena« obleka barona Bremerna, čigar podoba nakazuje veliko razliko med njim in Retljem, na kar posebej opozarja razkošen aristokratov nakit – dvojna zlata verižica z žepno uro, dragoceni prstani in drugo okrasje (Jurčič 1968a: 294). Z oblačilnimi videzi Jurčič razslojuje tudi skupino slovenskih izobražencev, znotraj 14 Z ekonomskim razvojem je ženski pripadla vloga izkazovanja in razkazovanja plačilne zmožnosti gospodinjstva (Veblen 2020: 105). 15 S svilo podložena krila so med hojo ustvarjala zvočne učinke (Krašovec Pogorelčnik 1997: 160). 16 Gre za zložljivi cilinder. 17 Modo nakita iz črnega turmalina je v šestdesetih letih 19. stoletja ob žalovanju za princem Albertom razširila kraljica Viktorija (Harvey 2008: 62). 18 Plemiči so v glavnem nosili dragocenejše materiale in imeli boljše krojače (Baš 1987: 144). 64