Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 POZNAVANJE IN BRANJE SLOVENSKEGA LEPOSLOVJA PRI GOVORCIH SLOVENŠČINE KOT DRUGEGA ALI TUJEGA JEZIKA Erika Kum Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Ljubljana erika.kum@ff.uni-lj.si DOI:10.4312/Obdobja.42.417-426 Leposlovje se v različnih oblikah pojavlja v učbenikih za slovenščino kot drugi ali tuji jezik, učenci pa so večinoma naklonjeni obravnavi leposlovja. 123 učencev slovenščine kot drugega ali tujega jezika je v anketi naštelo številne pozitivne učinke branja leposlovja v slovenščini, kot so učenje novega besedišča, razumevanje konteksta, učenje o slovenski kulturi ter tudi splošno ustvarjalnost in užitek ob branju. slovenščina kot drugi ali tuji jezik, učbeniki za slovenščino kot drugi ali tuji jezik, leposlovje v učbenikih, obravnava leposlovja, prednosti Fiction appears in various forms in textbooks of Slovenian as a second or foreign language, and students mostly prefer to study ifction. In this survey, 123 learners of Slovenian as a second or foreign language listed several positive effects of reading ifction in Slovenian, such as learning new vocabulary, understanding context, and learning about Slovenian culture, as well as general creativity and enjoyment of reading. Slovenian as a second or foreign language, textbooks for Slovenian as a second or foreign language, ifction in textbooks, treatment of ifction, advantages 1 Uvod Branje leposlovja poleg estetskega užitka razvija tudi kognitivne in socialne zmožnosti, hkrati pa predstavlja jezik v kontekstu, zato ima lahko velik vpliv tudi pri učenju tujega jezika. Literarna besedila so za razliko od neumetnostnih besedil speciifčno jezikovno oblikovana, kar lahko usmerja bralce k večjemu zavedanju jezika. S tem učenci aktivneje usvajajo jezik in širijo svoje poznavanje različnih jezikovnih sredstev, spoznavajo pa tudi njihove pomenske odtenke v posameznih komunikacijskih situacijah. Literarna besedila so tudi tematsko raznovrstna in tako pokrivajo teme, ki se jih sicer pri pouku obravnava manj pogosto (Eniko, Klemen, Vollmaier Lubej 2022: 82). Uporaba leposlovja pri pouku slovenščine kot drugega ali tujega jezika (SDTJ) v prvi vrsti ni namenjena razvijanju literarne zmožnosti. Treba pa je paziti, da leposlovja ne uporabimo samo za poučevanje jezika, saj tako pozabimo na literarnost, osnovno lastnost leposlovja – leposlovja ne smemo spremeniti v jezikovno vajo (Klemen 2022: 6). V Dodatek k Skupnemu evropskemu jezikovnemu okviru (Dodatek 417