Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 č) Haderlap – zavedanje lastnih občutkov in občutkov drugih, upoštevanje različnih resničnosti, upanje in vztrajanje pri življenju: »Čutijo, da namesto tistega, kar so doživeli, stopajo drugi, ki znajo povezati povezano zgodbo, medtem ko imajo sami na voljo zgolj nekaj raztresenega in razkropljenega. Čutijo, da so med njimi, med preživelimi in zmagovalci, tudi poraženci in podrejeni. Čutijo, da morajo brzdati svoje upanje, da ga imajo ravno še toliko, da znese za življenje iz dneva v dan, za kaj več pa ne.« d) Šalamun – v vseh verzih najdemo tako okrepljene besede kot cinični odnos, tako da je celotna pesem napisana kot upor lastni družbi: »Zjeban od Absolutnega / nažrt devic in drugih smrtno prizadetih« idr. – uporaba krepilcev (notranje okrepljenih besed, metafor – gl. Mikolič 2020); »ljubim vas o bližnjiki, pohlevni domislek boga očeta / ljubim vas o celovite osebnosti sladkega zrenja / v mojem duhu se je zganila milost« idr. e) Lovšin – odločna kritika, neposredno izražanje nezadovoljstva, iskrena želja po ustvarjalnem odnosu do življenja: »Tovariši jst vam ne verjamem / gospodje, jst vam ne verjamem / Včasih hočem pisat / Včasih hočem risat / Včasih hočem pet / Vedno me morte zatret.« f) Šteger – skrivnostni nasmeh pesnikov, ki zmorejo na resničnost pogledati z distance in so zaradi tega nerazumljeni: »Kljub vsemu smehljanje ne splahni z lic naših pesnikov. / Kot da jih spričo gorja obhaja nerazumna, skrivnostna radost. / Ko jih vprašamo, kaj je smešnega, se molče namuznejo.« g) Masayah, Slick in Vazz – neposredno izražanje splošnega nezadovoljstva mladih v sodobnem svetu, odločna kritika nezadostnih družbenih ukrepov in pomanjkanja demokratične družbene razprave, jasno posredovana rešitev, ki se kaže v družbi brez nepotrebnih političnih delitev: »Danes moti me vse na svetu«, »Ukrepi ne rešijo bede, / tukaj sploh ni več debate. / Sestre in bratje – / enotnost je tista, ki rešila bo dan!« 3.4 Tretji korak (1 ura) V tretjem koraku temo uporništva še poglobimo s primerjavami in vključevanjem novih, tudi medkulturnih vsebin. Tako dijaki primerjajo dogajalni prostor in izraze uporništva v delih naslednjih parov avtorjev: a) Pahor in Haderlap – razlike med časom in prostorom slovenske skupnosti v Italiji in Avstriji med obema vojnama in med drugo svetovno vojno (koroški plebiscit 1920, požig Narodnega doma v Trstu 1920 in fašistično obdobje); b) Šorli in Frank – preganjanje in pobijanje Slovencev (in drugih Slovanov) ter Judov, požigi vasi, uničevanje objektov v mestih, beg, skrivanje, upor; c) Šalamun in Šteger – slovenska družba v šestdesetih, sedemdesetih letih 20. stoletja in 21. stoletju, rušenje starega, pesnik nad svojim časom, zatekanje v umetniško resnico; č) punk in rap – slovenska družba v šestdesetih, sedemdesetih letih 20. stoletja in 21. stoletju, splošno nezadovoljstvo, družbena kritika, želje po drugačnem svetu, iskanje rešitev. 405