Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 slovenščine predstaviti uporništvo na način, da nanj ne bi gledali zgolj črno-belo, temveč bi razumeli večplastnost vsakega konlfiktnega dogajanja. S tega vidika je potreben razmislek o ustreznih prilagoditvah učnih načrtov in učnih metod. Prvim spremembam učnih načrtov za slovenščino v smeri od tradicionalnega, formalistično-racionalnega modela poučevanja slovenskega jezika in kulture, ki je temeljil na strukturalističnem opisnem jezikoslovju, proti novejšim pristopom sledimo v devetdesetih letih. Ti novejši pristopi so imeli za cilj vzgojiti uporabnike jezika z razvito zmožnostjo funkcionalnega sporazumevanja in kritično sporazumevalno zmožnostjo, poleg tega sta bila izpostavljena še zavest o narodu, jeziku, državi in temeljno metajezikovno znanje. Kljub temu Vogel (2015: 181–182) opozarja, da bi bilo pri pouku slovenščine treba še večjo pozornost posvetiti trem področjem, in sicer razumevanju metaznanja, razmerju med jezikom in kulturo ter kritični ravni razumevanja. S teh vidikov ponuja nekatere pomembne novosti izvirni učni model Tilka (prvič predstavljen v Mikolič 2016a, 2016b). Tilka je akronim angleškega poimenovanja modela Teaching Interculturality through Language and Literature for Conlficts Avoidance (poučevanje medkulturnosti prek jezika in književnosti ali medkulturno poučevanje jezika in književnosti za preprečevanje konlfiktov), obenem pa se navezuje na Jenkovo novelo Tilka, ki vsebuje podobne ideje kot pričujoči učni model. V okviru projekta JEŠT – Jeziki štejejo (nosilka dr. Karmen Pižorn) in programske skupine Razsežnosti slovenstva med lokalnim in globalnim v začetku tretjega tisočletja (P5- 0409, nosilka dr. Vesna Mikolič)1 so nastali tudi učbeniki in delovni zvezki skupaj s teoretičnimi in praktičnimi smernicami za poučevanje in učenje slovenščine, italijanščine, nemščine in angleščine po tem učnem modelu (gl. Mikolič 2022a). V prispevku bomo predstavili, kako na osnovi tega modela pri pouku slovenščine v srednji šoli razčlenimo nekatera dela uporniške književnosti, prek katerih dijaki spoznavajo prebojne trenutke 20. stoletja in sodobnosti: – odlomek iz romana Nekropola Borisa Pahorja, v katerem pripovedovalec govori o obdobju tifusa v taborišču, ko je bolničar odkril njegovo znanje več jezikov, kar ga je tudi rešilo pred gotovo smrtjo (Pahor 2012: 16); – pesem Slike izza vojnih dni VI. Ljubke Šorli, ki govori o fašističnem in nacističnem nasilju nad civilnim prebivalstvom ter trpljenju in različnih odzivih ljudi, ki so reševali svoja življenja (Saksida, Masayah 2022: 64); – zapis iz Dnevnika Ane Frank z dne sreda, 3. maja 1944, v katerem 15-letno dekle zelo zrelo razmišlja o nesmiselnosti vojne, obenem pa svojo zrelost izkaže s svojo vztrajno držo, pogumom in dobro voljo, ki jo spremljajo tudi v teh najtežjih trenutkih (Frank 2019: 305–306); – odlomek iz romana Angel pozabe Maje Haderlap, v katerem pisateljica naniza vrsto vprašanj in dvomov, s katerimi se ob koncu vojne vojaki vračajo domov, ne glede na to, ali so se borili na strani poražencev ali zmagovalcev (Haderlap 2012: 134); 1 V okviru iste programske skupine je nastal tudi pričujoči prispevek. 400