Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 UPORNIŠKA KNJIŽEVNOST KOT TEMA UČNE ENOTE PO MODELU TILKA Vesna Mikolič Inštitut za jezikoslovne študije, Znanstveno-raziskovalno središče Koper, Koper Dipartimento di Studi Umanistici, Università degli Studi di Trieste, Trst vesna.mikolic@zrs-kp.si DOI:10.4312/Obdobja.42.399-407 Učni model Tilka predvideva sočasno obravnavo jezika in književnosti, obenem pa ob izhodiščnem literarnem besedilu poučujemo o družbi in kulturi oz. kulturah. V prispevku prikažemo, kako po tem modelu pri pouku slovenščine v srednji šoli predstavimo uporniško književnost iz različnih obdobij zadnjega stoletja. Dijaki z branjem ter književno in jezikovno analizo odlomkov iz del Borisa Pahorja, Ljubke Šorli, Anne Frank, Tomaža Šalamuna, Maje Haderlap, Aleša Štegra ter punkovskih in rapovskih besedil spoznavajo civilizacijo 20. stoletja, zmorejo o njej oblikovati stališča in konstruktivno razpravljati. pouk jezika in književnosti, bralna zmožnost, sporazumevalna zmožnost, medkulturna zmožnost, kritična pismenost The Tilka model of teaching envisages the simultaneous treatment of language and literature, at the same time using the literary source text to teach something about society and culture(s). This article shows how this model is used to treat rebellious literature from various periods of the twentieth century in high-school Slovenian classes. Through reading and literary and linguistic analysis of excerpts from the works of Boris Pahor, Ljubka Šorli, Anne Frank, Tomaž Šalamun, Maja Haderlap, and Aleš Šteger, as well as punk and rap texts, students learn about twentieth-century civilization, and they can form an opinion about it and discuss it constructively. language and literature teaching, reading competence, communicative competence, intercultural competence, critical literacy 1 Utemeljitev problema in izbor besedil V sedanjem času podnebnih sprememb ter ostrih delitev med velikimi in malimi narodi in kulturami se, kot kaže vojna tudi na evropskih tleh, hitro pozablja na zaveze o miru iz obdobja po drugi svetovni vojni, zato sta upor in solidarnost videna kot vrednoti, ki stremita k opolnomočenju šibkejših. Čeprav se mladim generacijam že od nekdaj pripisuje uporništvo – od petdesetih, šestdesetih let prejšnjega stoletja dalje lahko govorimo tudi o najstniških subkulturah –, je danes na eni strani izrazita pasivnost mladih, kar je posledica neperspektivne družbe in njihovega življenja pretežno v digitalnem svetu, na drugi strani pa med mladimi narašča nasilje. Tako se postavlja vprašanje, kako jim na zanimiv in prepričljiv način tudi pri pouku 399