Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 V prispevku je zato na primeru detektivske nanizanke Primeri inšpektorja Vrenka osvetljen problem uporabe jezikovnih zvrsti pri ekranizaciji literarnih besedil, in sicer na podlagi analize odzivov laične javnosti na socialnem omrežju Twitter. Odzivom na socialnih omrežjih se je v zadnjih letih povečal pomen, saj tradicionalni mediji pogosto izpostavljajo objave s socialnih omrežij (največkrat objave politikov, znanih in vplivnih osebnosti) ter na tak način oblikujejo javno mnenje in sodelujejo pri razvoju družbe. Slednje je problematično z več vidikov. Tviti (in tudi objave na drugih socialnih omrežjih) so pogosto impulzivni odzivi (Ott 2017), mnenja, ki niso premišljena, zato niso nujno relevanten vir. Tviti so lahko uporabljeni tudi manipulativno (tudi kot lǎzne novice), da sprožijo buren odziv, kar je opazno zlasti pri politični polarizaciji javnosti (Tivadar 2018: 165, op. 7; Tivadar 2016: 137). Pri interpretaciji tvitov moramo biti pazljivi, zato je analiza dopolnjena z medijskimi odzivi. Prispevek skozi prakso predstavlja nov metodološki pristop za analizo odzivov na Twitterju. 2 Primeri inšpektorja Vrenka Televizijska detektivska nanizanka Primeri inšpektorja Vrenka je nastala po literarni predlogi detektivskih romanov o inšpektorju Martinu Vrenku in njegovi ekipi, ki jih je napisal Tomaž Zupančič (alias Avgust Demšar). Doslej je izšlo dvanajst detektivk.3 V literarnih predlogah lahko mestoma zasledimo elemente geolekta na leksikalni ravni. Nanizanka je nastala v produkciji RTV Slovenija, posamezne epizode sta režirala Boris Jurjaševič in Slobodan Maksimović, avtor literarne predloge je sodeloval pri scenariju. V prvi sezoni so bile predvajane epizode, posnete po predlogi romanov Olje na balkonu (2007), Retrospektiva (2008) in Tanek led (2009), v drugi sezoni pa po romanih Evropa (2010), Hotel Abazzia (2011) in Obsedenost v času krize (2012). Vsak primer je bil pri ekranizaciji razdeljen na dve epizodi, poleg tega posamezni primeri nosijo drugačne naslove kot literarne predloge. Naslovi ekraniziranih primerov po vrstnem redu predvajanja so: Zlatovranka, Retrospektiva, Brez zavor, Nevidni človek, Hotel in Obsedenost. Nanizanka je bila predvajana ob nedeljah ob 20.00 na TV SLO 1, tj. ob enem najbolj gledanih televizijskih terminov, prvi del je bil na sporedu 10. 1. 2021. Dogajalni prostor je Maribor oz. njegova okolica, kjer deluje višji kriminalistični inšpektor Mártin Vrenko (igra ga Dario Varga), njegov sodelavec je kriminalist Marko Breznik (Jurij Drevenšek) – v drugi sezoni nanizanke, ne pa tudi v literarni predlogi, ga zamenja Tadej Krajnc (Lovro Zafred), ob strani jima stojita še kriminalist Oskar Brajdič (Lotos Šparovec) in njihova vodja Berta Baloh (Barbara Lapajne Predin). Literarna predloga in nanizanka se pomembno razlikujeta. Odstopi so pri prizoriščih dogajanja in stranskih likih; tako je inšpektor Vrenko v zgodbah srečno poročen z Mojco, v nanizanki pa je Mojca (Katarina Čas) njegovo dekle, ki vodi jazz klub, v katerem se Vrenko rad oglasi na kozarček viskija. Pomembno vlogo v nanizanki ima tudi Vrenkov oče Boris (Janez Hočevar - Rilfe), ki v knjižni predlogi ni omenjen. 3 Z literarnovednega vidika je nekatere romane Avgusta Demšarja obravnaval Mlačnik (2022), tam je predstavljena tudi oznaka domači noir. 336