Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 3 Jaka Železnikar: Interaktivalija (1997–2007–2017) Jaka Železnikar je v skoraj treh desetletjih ustvaril več kot petdeset del elektronske literature in spletne umetnosti, med katerimi prednjačijo tako formalni kot semantični eksperimenti, ki se odzivajo na ključni lastnosti spletnega medija: interaktivnost in večmedijskost (o novomedijski literarnosti Železnikarja gl. Bovcon 2013: 85‒94). Železnikarjevo prvo vidnejše delo e-poezije je Interaktivalija (1997), ki je nastalo še v kontekstu zgodnjega obdobja spletne umetnosti oz. t. i. net-arta, ki so ga slovenski avtorji (med njimi še posebej Vuk Ćosić) pomembno zaznamovali na globalni ravni. Ta »prva zbirka spletne, interaktivne poezije v slovenskem kulturnem prostoru«, kot jo poimenuje sam avtor, na igriv, a nazoren, možnostim novega medija naklonjen način predstavi raznolike različice interakcije s pesniškim besedilom. Uporabnik lahko vanj posega in ga sooblikuje s svojimi izbirami preko računalnika, opremljenega z zaslonom, tipkovnico in miško – pravzaprav je v tako interakcijo primoran, saj brez nje literarnega dela ni: udeležba aktivnega branja-kot-klikanja oz. -vtipkovanja je bistvena in obvezna sestavina tega literarnega dela. Vendar pa povezava s spletom pri tem ni bila nujno potrebna – delo je v celoti delovalo tudi z diskete. Nekaj let kasneje je nastalo delo Pesem za Echelon (2001), v katerem Železnikar uporabniku na igriv način ponudi algoritmično (vsakokratno) prilagojeno pesem za v tistem času razkrinkani internetni prisluškovalni program Echelon, ki je prvič širše razprl vprašanja zasebnosti v internetni komunikaciji. Ob začetku tretjega tisočletja Želez nikar vsako leto ustvari več del, ki na različne načine prispevajo k »razumevanju medija na ravni spoja algoritma in spontanega pesniškega izraza življenjske izkušnje« (Želez nikar 2015). Podobno kot Ćosić se je tudi Železnikar nemudoma odzival na pojavitve novih internetnih tehnologij, npr. Twitterja (And Your Hair / Tweet, 2008), kasneje pa tudi na vprašanja podatkovne varnosti in politične ali gospodarske (zlo)rabe osebnih, predvsem prostorskih podatkov, ki jih omogočajo npr. geolokacijske tehnologije prenosnega telefona (Fragments of Distances, 2010; Private Property – Access Forbidden, 2021). V kontekstu pričujočega prispevka je najzanimivejši njegov projekt Interaktivalija, ki se je pričel leta 1997, leta 2007 pa doživel drugo izvedbo z e-knjigo Interaktivalij. Gre za spletno pesniško zbirko generativne vizualne poezije, katere e-knjižno izdani »drobci« predstavljajo posnetke s strani avtorja izbranih fragmentov iteracij vsake od osmih e-pesmi, sestavljenih »iz tipografskih znakov s pomočjo generativnega algoritma,« ki po besedah avtorja »ob vsakem ogledu pesem, ki ohranja osnovno strukturo in nekaj semantičnih elementov, nekoliko vizualno spremeni.« (Železnikar 2017) Desetletje kasneje je Železnikar izvedel trajno intermedijsko postavitev Spomini Interaktivalija in interaktivna spletna poezija (2017) v ljubljanski Vodnikovi domačiji, kjer lutka-robot po imenu Interaktivalij (z uporabo geolociranja) na določenih točkah ob zgradbi pripoveduje o zgodnjem internetu, z njim povezano interaktivno spletno poezijo in Valentinu Vodniku. Zanimivo je, da se tako Železnikar kot Ćosić pomembno navezujeta na dva od ključnih avtorjev slovenskega razsvetljenskega oz. romantičnega pesništva, ki sta prelomno zaznamovala ustvarjalnost slovenskega jezika tako v njenem družbenem 310