Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 teorije pripovedi bom poskušala dokazati kakovost njenih pripovedi, prav tako pa opozoriti na krivično spregledanost njenih del. Že v prvencu Pasja radost ali karkoli je pisateljica z rahljanjem številnih družbenih in literarnih tabujev dokazala inovativnost in provokativnost, medtem ko je njen prvi roman Nǒz in jabolko eden najradikalnejših primerov eksistencialističnega in modernističnega romana na Slovenskem, zato se bo raziskava posvetila predvsem temu besedilu. Kakovostni umetniški opus Ivanke Hergold (1943–2013) še ni primerno ovred- noten, prav tako ni izpeljana kanonizacija njenih del. Poleg dokazovanja kakovosti zgodnjih del bo raziskava poskušala nakazati tudi vzroke zamolčanosti vrhunskega opusa pisateljice, pesnice in dramatičarke, ki je bila tudi prevajalka in učiteljica. Glede na to, da je začela Hergold objavljati že v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja in je tako prisotna v slovenskem in italijanskem prostoru več kot petdeset let, je zamolčanost nevzdržna. Danes nas že etična zavezanost nagovarja k skrbi za prepoznavnost njenega opusa, če za proces kanonizacije v preteklosti ni bila dovolj vrhunskost. Njena pisateljska kolega, Ace Mermolja in Marko Sosič, sta v članku Ovrednotimo Ivanko Hergold (2019) iskreno upala, da bo ponatis romana Nǒz in jabolko (2019) priložnost in spodbuda, da se slovenska javnost (ne le slovenisti, ki 3 delujejo v Italiji) seznani s celotnim opusom zamolčane umetnice, prav tako pa sta opozorila na pomembno dejstvo, ki večkrat zavira kanonizacijo. Hergold je namreč sovražila literarno mediokriteto ter založniške in pisateljske spletke ter lastnih misli ni zamolčala, zato je ostala izven shem umetniške in pisateljske skupnosti, ki je tudi ni nagrajevala ali vsaj primerno ovrednotila. Da bi lažje razumeli procese vključevanja v kanonizacijo, bom najprej na kratko razložila pojem kanon(izacija), saj je namen te razprave vrednotenje dveh zgodnjih knjig Ivanke Hergold, ne pa natančna razlaga različnih procesov. Najohlapnejšo in zato abstraktno deifnicijo kanona podaja Baldick (1996: 30). Ta kanon nacionalne književnosti razlaga kot zbirko besedil, ki so jo odobrili kritiki in literarnovedni strokovnjaki ter sestavljavci antologij in se torej štejejo kot primerne za akademske raziskave. Childers in Hentzi (1995: 37) v tej zbirki posebej poudarjata ohlapno soglasje glede tega, kdo je v kanonu razglašen kot »veliki«. Čeprav mnogi znanstveniki menijo, da je kanon precej določen in se upira spremembam, je v resnici spremenljiv. Seveda se nekateri glavni avtorji (npr. Shakespeare, Ahmatova in Cankar) ne bodo umaknili iz ospredja kanona in bo najbrž njihova lega trdna, se bodo pa lahko spreminjali drugi položaji, z izpadom ali vstopom posamezne avtorice ali avtorja. Proces, v katerem so ustvarjalke in ustvarjalci razglašeni za kanonične, se imenuje oblikovanje kanona ali kanonizacija. Ta nikakor ni formalni postopek, temveč kopičenje številnih dejavnikov, vključno s ponavljajočim se sklicevanjem na avtorja ali delo s pomočjo kritikov, znanstvenikov in pisateljev, vrednost avtorja ali dela v splošni 3 Ne samo pet knjig kratke pripovedi in roman, Hergold je objavila tudi kakovostno dramo Paracels o renesančnem zdravniku, medicinskem reformatorju in raziskovalcu bolezni ter povezovalcu astrologije, kabale, iflozoifje človeka in homeopatske medicine, ter knjigo pesmi z naslovom Ponikalnice (Paracels in Ponikalnice sta leta 2008 izšli skupaj v eni knjigi). 272