Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 v prihodnje bolj prisotna, in sicer ekološka tematika oz. tematika varstva okolja. Ta tema je v analizi vrednostnega sistema mladih samo našteta skupaj z drugimi: »Slovenska mladina je še posebej dejavna v prostovoljnih dejavnostih, povezanih z varnostjo in urejenostjo kraja bivanja, mladinskimi interesi in varstvom okolja« (Jagodic 2018: 38). Ekološka tematika pride zelo jasno do izraza v Devetakovi kratki zgodbi Kolona črnih dežnikov, ki je bila objavljena v literarni reviji November (2022). Pripoved v ospredje postavlja tematiko rušilne moči narave, ki se razbesni in uniči vse, kar najde na svoji poti: »Jez se je zrušil in umazana reka je preplavila velik del mesteca. Požirala je vse, kar je našla na svoji poti: hipe, kmetije, polja, živali, avtomobile in ljudi.« (Devetak 2022: 7) Od reke k burji: moč narave zelo nazorno in s kančkom otroške naivnosti opisuje tudi Mojca Petaros v Tržaški pravljici, v kateri igra glavno vlogo ravno burja, ki že zelo dolgo razsaja v Tržaškem zalivu in mestni gospodje se sprašujejo, kako bi jo lahko ustavili. »Nihče ni našel rešitve: človek pač ne more kar ustaviti sile narave,« (Petaros 2021) ugotavlja protagonistka zgodbe in s tem nakazuje na problematiko naravnih ujm. 7 Zaključek V zaključku lahko povzamemo, da je iz sicer še skopih literarnih virov najmlajše generacije ustvarjalcev med Slovenci v Italiji, starih od 15 do 29 let, zaznati pomembne premike pri vrednotenju nekaterih družbenih in individualnih pojavov. Na podlagi vzporejanja socioloških raziskav in literarnih virov lahko razberemo, da ostaja vrednota jezika sicer močno ukoreninjena tudi med mladimi zamejci, ki se še vedno pretežno odločajo za pisanje v slovenščini. Za razliko od prejšnjih generacij pa mladi te izbire ne problematizirajo več, zdi se jim naravna, dajejo pa veliko večji poudarek večjezičnosti in zanje raba enega ali drugega jezikovnega koda ne predstavlja nobene ovire ali bremena. Pri analizi izbranih tematik je zaznati, da so zanimanja usmerjena bolj v intimistično sfero, saj ni bilo mogoče zaznati kake posebne angažiranosti za velike družbeno-politične tematike. Med raznimi tipološkimi značilnostmi ostaja navezanost na svoj lastni prostor prisotna, a v bolj prikriti obliki: mladi so po eni strani zazrti v globalizirano Evropo in se čutijo z njo tudi povezani, obenem pa ohranjajo tudi tesno vez z domačim okoljem. Nenazadnje pa je bila izpostavljena nova tematika, ki pri srednji in starejši generaciji še ni bila tako očitna, namreč tematika varstva okolja, ki postaja eden od pomembnih izzivov sodobne družbe. Literatura BREZIGAR, Sara, VIDAU, Zaira, 2021: Mladi govorci slovenskega jezika v Italiji in njihov odnos do Republike Slovenije. Razprave in gradivo: revija za narodnostna vprašanja 87. 87–106. Na spletu. CERGOL, Jadranka, 2014: K pojmovanju manjšinske literature: študija primera literarne produkcije dveh manjšinskih skupnosti. Alenka Žbogar (ur.): Recepcija slovenske knjǐzevnosti. Obdobja 33. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 63–70. CERGOL, Jadranka, 2020: Izbira jezika pri avtorjih mlajše generacije Slovencev v Italiji. Jerica Vogel (ur.): Slovenščina – diskurzi, zvrsti in jeziki med identiteto in funkcijo. Obdobja 39. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 331–336. 261