Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 Gre za brezosebni diskurz, ki ga lik s svojo subjektivnostjo ne kontrolira in ga ne komentira. Subjektka nadaljuje svoje misli, kakor da do prekinitve ne bi prišlo, čeprav komentira druge vidike besedila, tudi samo gledališko situacijo, publiko ipd. Tako se okrog subjektkinega diskurza ustvari okvir, tj. aluzija na kapitalizem, ki je v njenem življenju nenehno prisoten in se pojavlja kot samostojna sila, na katero ne more vplivati. Osrednji lik enodejanke Žanine Mirčevske Žrelo je grabežljiv predstavnik kapitalističnega sistema, ki si želi imeti vedno več. Protagonist je pojedel svoje ime in je zato v besedilu označen s tremi pikami – od njega ostane le še znak, kar se nanaša na njegovo razčlovečenje (Pezdirc Bartol 2009: 19–22). Drama tematizira neskončno lakoto človeka v kapitalizmu in izpostavlja njegovo delovanje z logiko kapitala, ki se pri iskanju vse večjih dobičkov ne ozira na ljudi ter živali okrog sebe. V nizu asociacij, ki presega tradicionalne predstave o dramskem dogajanju, lik prestopi iz položaja revne osebe v družbi do položaja najbogatejših in nazaj. Ob srečanju s starko, ki ga je zasačila pri kraji lisičk v gozdu, s katerimi je želel obogateti, osrednji lik ... v izjavi izrazi lasten občutek nevrednosti: ni upanja, da bom zajel zrak in ji povedal, da sem le odpuščen prodajalec avtobusnih vozovnic za notranji promet, brezposeln, brezperspektiven, brezupen, brezmočen, brezizhoden, brezbeseden, da sem le zaradi lakote nabiral njene lisičke, KAJTI dušim se dušim se dušim se. (Mirčevska 2007: 1128) To je tudi edini del drame, ko ta subjekt samorelfeksivo spregovori o lastni identiteti, v drugih delih namreč govori predvsem o hrani, dobrinah ipd. Lik ... po srečanju mamo pošlje v trugo, sam pa podeduje njeno bogastvo, ki ga prične zapravljati. Sledijo prizori z drugimi liki, npr. vsiljivim ifnančnim svetovalcem in Amelijo, s katero naj bi po njenih besedah naredil otroka. Besedilo se od realističnega tipa prikazovanja dogajanja oddaljuje z nizi domišljijskih predstav, ki se kombinirajo z diskurzom reklamnih oglasov za različne tipe izdelkov, npr. v repliki Amelije: »JAZ, NAJINA SPALNICA IN MOJ GENSKI MATERIAL HRANIMO INTIMO ARISTOKRATSKE DRŽE tudi na jumbo plakatu za dietno margarino, ki se maže ifno«5 (Mirčevska 2007: 1133). Naenkrat se ... zbudi pod drevesom. Svojemu vrtnarju nepričakovano izroči ček, s katerim si bo lahko kupil veliko stvari, v zahvalo pa ga ta povabi na skromno večerjo k sebi domov in na ogled nasilnega boja med temnopoltim moškim in psico, ob katerem gledalci stavijo, psica pa pogine. Osrednji lik med drugim spolno nadleguje deklico in svojemu čuvaju alkoholiku dodeli ključe vinske kleti. Ko spozna govorečega konja, ki z njim deli svoje modre misli, si zaželi, da bi imel na mizi njegovo glavo, njegova požrešnost pa se stopnjuje v nekontrolirano razsipništvo in bojazen, da mu zastrupljajo hrano. Sledijo prizori z zdravnikom, ki naj bi ... ozdravil požrešnosti, s čistilko, ki mu očita, da je čuvaj zaradi njega utonil v sodu v vinski kleti, in drugimi 5 Poudarki so v izvirniku. 235