Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 Nujno je izpostaviti tudi izjemno nevarnost (tajnega) umetniškega udejstvovanja v taboriščih – umetniki, ki so jih pri ustvarjanju zalotili, so bili kaznovani s smrtjo (Costanza 1982: 59). Komelj v kontekstu partizanske umetnosti govori o »mejni eksistencialni situaciji«, ki je avtorje poleg k mejam lastnih zmožnosti silila tudi k »mejnim naponom njihove govorice«. Tako so tudi tisti, ki prej nikdar niso pisali pesmi, pesnili, v partizanih pa je bila literarizacija doživetij v boju načrtno spodbujana. Gre torej za množičen izbruh pisanja, v katerem so se ljudje zavedali, »da ima beseda eksplozivno moč« (Komelj 2009: 108). Slednje velja tudi za taboriščno in zaporniško poezijo, izkušnja njenih avtorjev pa nedvomno predstavlja izjemno »mejno eksistencialno situacijo«. 3 Slovenski taboriščni in zaporniški časopisi Med vojno je bilo bilo objavljenih več kot 3500 partizanskih časopisov (Petranović 1988: 371). Med decembrom 1943 in julijem 1944 je redno izhajalo 169 različnih listov. Mesečno je skupaj izšlo 340 časopisov oz. »vsak mesec je napisalo po en članek ali pesmico okoli 4000 borcev in oifcirjev, ki so sodelovali v vsem tisku« (Krajnc 1944: 31). Gre za izjemno produktivnost, poleg izjemne številčnosti pa so bile partizanske pesmi izjemne tudi po raznolikosti načinov razširjanja (Kirn 2022: 101). Zaporniška in taboriščna periodika predstavlja le en, vendar izjemno pomemben del medvojnega tiska. V šentviškem zaporu, kamor so Nemci maja 1941 prepeljali okrog 700 zapornikov iz Begunj, so v popoldanskih prostih urah zaporniki pripravljali rokopisni list Kibla, 3 podnaslovljen Glasilo 3. posade Št. Vid. Vsaka od šestih številk, ki so izšle na štirih straneh pisarniške kariraste pole, je imela drugačno glavo, ki je vsebovala barvno ilustracijo taboriščnih prizorov. List, ki je vseboval uvodnik, poročilo agencije »baje«, navodila sobnega starešine, osebne zadeve, literarno-zabavni kotiček, male oglase in vremensko napoved, je urejal učitelj Lojze Bulovec, ilustrirala pa sta ga Viktor Gregorač in profesor Vinko Puntar (Šmicberger 1988: 83). V kapucinskem samostanu in v Starem piskru v Celju, kjer so Nemci zbirali internirance, čakajoče na transport v Srbijo, je med 8. majem in 20. junijem 1941 izšlo pet številk lista Kapucinski toti, med 1. junijem in 13. julijem 1941 pa štiri številke lista Toti Stari pisker. Lista sta vključevala predvsem humoristično-satirična besedila, slikar Albert Sirk pa ju je opremil z duhovitimi karikaturami. Toti Stari pisker je imel po deset izvodov, pisanih na pisalni stroj; Kapucinski toti pa je bil na opalografu razmnožen v 15 do 20 primerkih (Šumrada 1981: 27; Gerlanc 1982: 6). Arestant, »Humoristični list za politične arestante«, je izhajal v sodnih zaporih 4 5 na Miklošičevi cesti, pri čemer sta znana datuma izida druge in tretje številke. Med 7. decembrom 1942 in 1. marcem 1943 so ujetniki v Belgijski kasarni izdali deset 3 Izšle so 10., 11., 12., 14., 15. in 24. junija 1941; druga številka je vsebovala tudi posebno prilogo Arestant (Šmicberger 1988: 83). 4 28. maj 1942 (Šmicberger 1988: 84). 5 30. maj 1942 (Šmicberger 1988: 84). 143