Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 42_listanje:
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426
Simpozij OBDOBJA 42 Poučevanje jezikov z medkulturno razsežnostjo pomaga učencem pridobiti jezi- kovno zmožnost, potrebno za govorno ali pisno sporazumevanje, in kar je v današnjem času zelo pomembno, razvija njihovo medkulturno zmožnost, ki jo sestavljata sposobnost razumevanja med ljudmi različnih družbenih identitet ter sposobnost interakcije z ljudmi kot kompleksnimi človeškimi bitji z več identitetami in lastno individualnostjo. 2 Koncept časa in prostora v kulturi Čas in prostor sta univerzalni obliki obstoja celotnega materialnega sveta, hkrati pa se tudi čustva in misli ljudi porajajo v določenem prostoru in času (Spirkin 1983). Čas je razvrščen v prostorsko dimenzijo s pomočjo metafor v jeziku in/ali referenčnega okvira ter je odvisen tudi od stališč in izkušenj govorca (Boroditsky 2011). Interpretacija metafor v jeziku je tako odvisna od (zgodovinskega) časa in prostora sporočevalca in naslovnika, v našem primeru bralca in lirskega subjekta. Fulga (2012) in Le Guen (2011 v Levinson 2003) navajata, da se prostorska perspektiva v jeziku izraža z orientacijskimi metaforami, ki vključujejo prostorska razmerja. Ker se orientacija v prostoru odvija v ifzičnem okolju, metafore niso nekaj poljubnega, temveč temeljijo na naši ifzični in kulturni izkušnji, zato se prostorski odnosi in orientacijske metafore razlikujejo od ene kulture do druge (Lakoff, Johnson 1980: 14–21). Tudi dimenzija časa je odvisna od kulture. Newtonovo deifnicijo »absolutnega« časa (1687) je kmalu zavrnil Kant (1781), ki je trdil, da je čas subjektivna oblika oz. osnova vseh izkušenj (Kern 1983: 11). Sodobne jezikoslovne raziskave potrjujejo kulturno dojemanje časa, tako je npr. po Boroditskem (2011) pojmovanje časa odvisno od tega, kako ljudje »govorijo o času« in kakšne metafore uporabljajo za konstruiranje svojega pogleda na svet. Pri Kosovelu se prostor in čas kažeta v različnih podobah, ki odražajo stisko obdobja med obema vojnama. Lirski subjekt se v njegovi poeziji tako identiifcira skozi različne predstave, ki prehajajo od začetnih kraških impresij do sodobnih tehničnih bivanjskih prispodob (npr. »Jaz sem rdeča raketa«), vizije konca sveta, ki ga povzroča tehnološki razvoj (»Ljubljana spi. / Evropa umira v rdeči luči. / Vse telefonske zveze pretrgane. / O, saj je brezžični!«), navidezno nepovezanih oz. med seboj izključujočih se motivov (npr. »ZELENI PARLAMENT / Ž A B / Živim v deželi evropskih divjih mačk. / Simetrija je lepa. / Politični zločinci so svobodni!«), ki nakazujejo krizo evropskega (jugoslovanskega) 1 subjekta (Ocvirk 1963: 15–18; Kosovelov korpus – Integrali). 2.1 Čas in prostor v Kosovelovi poeziji Čas in prostor sta v Kosovelovih impresionističnih pesmih predstavljena s subjek- tivnim odnosom do Krasa in kraške pokrajine. Izhajajoč iz neoromantične tradicije, ki je zaznamovala prejšnje obdobje moderne, lirski subjekt išče zatočišče in navdih v naravi, v domovini. V impresionističnem obdobju Kosovelove poezije lirski subjekt še ni neposredno opredeljen kot medkulturni, temveč se osredotoča bolj na intimni 1 Korpus je bil izdelan za namen raziskave in je dostopen na https://ske.li/vnt. 110