Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 telesna identiteta, se na ciljno domeno preslikajo tisti elementi konceptualizacije, ki utrjujejo negativno predstavo debelosti in rezultat hujšanja prikazujejo kot zmago. O prepričevalni funkciji metafore lahko govorimo, kadar so poudarjeni točno določeni elementi v preslikavi za dosego želenega namena pri naslovniku. V besedilu, ki reklamira uporabo kreme proti gubam, je staranje prikazano kot spopad človeka s telesnimi spremembami, pri čemer so telesne spremembe vedno napadalec, človek pa vedno bojevnik. Nagovorjenemu potencialnemu kupcu je s pravim orožjem (kremo) dana možnost, da v boju zmaga. Metafora, ki je v besedilu rabljena zato, da s preslikavo dosega dramatičen učinek in senzacionalnost, ter pri naslovniku vzbuja določena čustva, opravlja emotivno funkcijo. Če rečemo, da je ameriški predsednik na očitke medijev udaril nazaj, namesto da jim je odgovoril, se s konceptualizacijo boja posameznika proti množici poveča dramatičnost pri opisovanju odnosa med udeleženci v dogodku. Manipulativna funkcija nastopi, kadar uporaba določenega koncepta prikriva ideološko funkcijo ali uveljavljanje moči. Če se v besedilu o prihodu migrantov v Slovenijo govori o tem, da se borimo z velikim številom migrantov, se vzpostavi shema migracij kot boja in migrantov kot napadalcev, mi pa smo tisti, ki smo napadeni in žrtve. Zaradi pogoste rabe pa je lahko metaforično poimenovanje ustaljeno jezikovno sredstvo, ki ima zgolj še samo poimenovalno funkcijo (ali prehaja v termin), in v tem primeru lahko govorimo o avtomatizmih: spopasti se z očitki, ubraniti se očitkov, volilna strategija. Poleg upoštevanja pogostosti pojavljanja določenega metaforičnega izraza v korpusu je za celovitejšo diskurzivno analizo in v izogib preveliki generalizaciji pomembno tudi, ali se uporabljeni koncepti pojavljajo v enem besedilu, v enem žanru, v besedilih z enako tematiko. Za celovitejšo analizo funkcij posameznih rabljenih metaforičnih izrazov bi bilo treba upoštevati tudi različne faktorje, ki vplivajo na način posredovanja vedenja, kot so uredniška politika medijske hiše, kdo je lastnik medijske hiše, kdo ima dostop do vsebin, kdo je ciljna publika ipd. 3 Sklep Za vpogled v metaforično konceptualizacijo stvarnosti je zaradi kulturne raz- sežnosti metafore smiselno združevanje različnih teoretičnih pristopov. Tradicionalni kognitivni vidik preučevanja konceptualnih struktur smiselno dopolnjujeta kritična analiza diskurza in korpusni pristop, kar omogoča natančnejšo in bolj sistematično analizo metaforičnih izrazov v različnih besedilih ter globlje razumevanje metaforičnih konceptov v različnih diskurzih pri strukturiranju človekovega konceptualnega sveta. V prispevku je nakazan tristopenjski model analize metaforičnih izrazov: 1) identiifkacija metaforičnih izrazov in označevanje pomenske sheme, 2) kate- gorizacija po ciljni domeni in identiifkacija konceptualne sheme metaforičnih izrazov ter 3) interpretacija metaforičnih izrazov v kontekstu in prepoznavanje njihove funkcije v besedilu. S primeri metaforičnih izrazov z oznako boj je prikazano, kako raba metaforičnih vzorcev oblikuje naše predstave o družbeni realnosti. Za prepoznavanje vloge metafor v besedilu je torej poleg opazovanja, kako metafore prek jezika zrcalijo 33