Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 Slika 1: Vloga besedila v stripu. Prostor v stripovskih oblačkih je zelo omejen, zato mora biti izražanje ekonomično. Medmeti kot besede stavki (Toporišič 2000: 450), s katerimi je možno posredovati celovito govorno dejanje (Vidovič Muha 2013: 101), omogočajo prav to. Medmeti imajo namreč velik vplivanjski in skladenjsko zgoščevalni učinek (Stramljič Breznik 2014: 5), zato se v stripovskih oblačkih pogosto uporabljajo, in sicer kot jezikovno sredstvo za posnemanje govora ter za izražanje razpoloženj, namer, odzivov, zvokov ipd. Tipični za stripe so tudi medmeti, ki so vključeni v risbo: največkrat gre za onomatopeje, s katerimi je ustvarjen slušni vtis dogajanja, poudarjajo pa tudi ekspresijo oz. slikovitost. V risbo so pogosto vključeni tako, da pravzaprav niso zapisani, ampak narisani – iz verbalnega prehajajo v vizualni jezik oz. gre za izražanje v obeh kodih hkrati. 1 Analizirani so bili medmeti v stripovskem albumu Ratman Tomaža Lavriča, slo- ven skega stripovskega avtorja, ki je priznan tudi v tujini. Ratman predstavlja parodijo superherojskega stripa, zato je v njem veliko akcije, kar je poudarjeno tudi z rabo medmetov. Besedilni del stripa temelji na dialogu ali monologu, ki je zapisan v govor- nih oblačkih. Zvrstno gre večinoma za pogovorni jezik, občasno so prisotna tudi narečja ali druge zvrsti. V stripu Ratman je bilo najdenih 595 medmetov, ki se nahajajo v govornih oblačkih ali so vključeni v risbo. Velikokrat pride do kopičenja istega medmeta, pri čemer prevladuje zapis narazen (ha ha), vendar so bili taki primeri obravnavani kot ena pojavitev. Medmeti so v oblačkih lahko zapisani samostojno, kot enostavčne povedi, ki se največkrat zaključijo s klicajem ali tremi pikami, ali kot pastavki v večstavčni povedi. Če so vključeni v risbo, nastopajo samostojno, večinoma brez končnega 2 ločila, včasih pa so jim dodane tri pike ali klicaj. 1 Prvi del albuma je bil prvič izdan leta 1997, nato pa spet objavljen leta 2019 skupaj z drugim delom. 2 Tako v oblačkih kot v sliki lahko pride do ponovitve ali kopičenja klicajev, s čimer je vzkličnost še bolj poudarjena. 302