Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 Gre k tretjemu drevesu, ki pravi Desetnici: »Le mirno počivaj, Desetnica, pod mojimi vejami. Ne boj se ničesar hudega.« (Brenk 1967: 58) 2.1.7 Čarobne besede za nevidnost Številne pravljice s pomočjo motiva oblačila in/ali pokrivala uresničujejo željo po nevidnosti, npr. Čepica nevidnica, Nevidni Tonček ipd. Tudi v Narodnem blagu koroških Slovencev je najti ljudsko verovanje z naslovom Nevidnost: Mnogo ljudi si želi, da bi postali včasih v življenju nevidni. Stari ljudje so to tudi znali napraviti, bodisi da so se napravili same nevidne, ali pa so napravili nevidne druge reči in živali. Uporabljali so za to praprot, kos črnega mačka, otroško roko, kamenček iz »grendeljevega« gnezda, listje od jablane ali hruške, stročnico, smrčič, konoplje, brinje itd. Največ so znali stari pastirji, ki so morali skrbeti za svojo čredo, da je ni raztrgal volk ali kakšna druga zverina; pogostokrat pa so si tudi med seboj nagajali in napravili čredo tudi za ljudi nevidno, »zadelali« so ovce. (Möderndorfer 1934) 2.1.8 Čarobni predmet ponovno postane čaroben z izrekanjem čarobnih besed V vmesnem času od enega do naslednjega čaranja ima tak predmet funkcijo navadnega predmeta: Lonček balonček, zdaj bom pa od lakote umrla, če mi ne bo kdo pomagal. (Brenk 1983) 2.1.9 Čarobna moč besed umirajočega človeka Tragični zaključek ali preobrazbo deklice Sneguročke v cvetice, spomladanske zvončke, v pravljici Svetlane Makarovič lahko razumemo tudi kot »marginalno preživetje«. To je indoevropski slepi motiv, ko se eno življenje preobrazi v drugo obliko življenja (rastlino in/ali reko, vodo ipd. vire življenja). 2.1.10 Gora se odpre s čarobnimi besedami (Sezam, odpri se!) To je najbolj znan motiv, ki ga Uther določa kot samostojen pravljični tip ATU 954 (npr. v pravljici Ali Baba in štirideset razbojnikov). 3 Deifnicija pravljice po Maxu Lüthiju (1947, 2011) V svoji literarni teoriji pravljic Lüthi predstavi pet značilnosti ljudske pravljice: enodimenzionalnost, ploskovitost, abstraktnost, izolacijo in univerzalnost, sublimacijo in vsevključenost. Pravljico deifnira kot simbolično literarno obliko (Lüthi 2012: 111). Za pravljico je najpomembnejša funkcija čudežnega oz. čarobnega. Med čudeže uvršča tudi čarobne besede, ki imajo svojo funkcijo in učinek, če so formulirane, dobesedno ponovljene in ohranjajo enako obliko ali obrazec. Kot primer najdemo v sodobni slovenski mladinski književnosti tudi običajne besede, ki lahko postanejo čarobne, npr. v pesmi Kajetana Koviča Pobeg se pojavljata poosebljeni čarobni besedi Prosim in Hvala. Ali pa medmet križ kraž, ki »pri čaranju« izraža željo, da se zaželeno zgodi in je sopomensko povezan z velelnim medmetom čira čara. Izrazit primer je otroška pesem Križ kraž Milana Jesiha (2012). Za mnoge elemente pravljice je čudežni izvor dokazljiv. Junaki govorijo čudežne verze, posredujejo čudežne besede, pojavljajo se čudežne slike, oblačila, ogledala, 292