Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 Svojo pridigo, ki se osredinja na eno ključno idejo oz. eno ključno svetopisemsko vrstico (Lk 19,46), Svetokriški sklene z nenavadno zgodbo o gospodični, »katera je bila ſilnu lepa, inu bogata, ali malu bogaboyezha, kir je vejdila de veliku ludy vʼ Cer- ku pride, kjekaj je ona shla, nikar vſhe de bi Boga molila, ampak de bi ludje njo molili, inu gledali […]« (Svetokriški 1998, zv. 1: 230). S tem je Boga tako užalila, da jo je doletela strašna smrt ob očitnem Božjem posegu. 4 Pristop k oblikovanju pridige in uporaba Svetega pisma v pridigah Janeza Zupeta Duhovnik Janez Zupet (1944–2016) v svojih pridigah, ki jih v zbirki Pot, res 3 nica in življenje: Nedeljski in prazniški nagovori (2016) poimenuje nagovori, kot svetopisemsko osnovo od štirih nedeljskih beril (prvo berilo, drugo berilo, psalm, 4 evangelij) navaja obe berili in evangelij, skoraj nikoli pa psalma. Čeprav je dolgo obdobje sodeloval pri prevajanju Svetega pisma v slovenščino, pa njegove pridige ne vsebujejo toliko razlage svetopisemskih odlomkov v izvirnem kontekstu, kot bi mor- da pričakovali, temveč v njih Zupet večinoma izpostavi osnovno misel evangelija in jo včasih popestri še s kakšnim stavkom iz berila ali iz drugih mest Svetega pisma in splošne kulture, nato pa poslušalce oz. bralce skuša naglasiti na neko osnovno misel ali čustvovanje, ki spominja na osnovne vsebine časa cerkvenega leta (advent, božič, post, velika noč, čas po veliki noči) in izbranega evangelija. Še najbolj se približa idealu »razlagalne« pridige, ko je izbrani odlomek iz evangelija zgodba ali prilika, ki je sama po sebi dovolj povedna in sama nakazuje aplikacijo na sedanje življenjske razmere. Dober primer ustvarjalne razlagalne pridige je nagovor na šestindvajseto navadno nedeljo leta C, ki v dveh berilih Am 6,1a.4–7 in 1 Tim 6,11–16 ter v evangeliju po Luku 16,19–31 biča krivičnost brezsrčnih bogatašev (Zupet 2016: 374‒375). Govor- nik najde neposreden stik med preroško kritiko krivičnih bogatašev pri preroku Amo- su ter priliko o bogatašu in revnem Lazarju v Lukovem evangeliju. V nagovoru navaja vsebino obeh besedil tako, da poslušalce naglasi za čut pravičnosti in solidarnosti. Pridiga ima ustrezen uvod: »Od vseh štirih evangelistov ima Luka najbolj izostren čut za to, da v Jezusovem oznanjevanju prikaže tudi socialno razsežnost. Podobno kot evangelij prejšnje nedelje se tudi današnji odlomek dotika tega vprašanja. Prav ta odlomek je zaradi svoje silovite živosti vrhunec Jezusovega učenja o bogastvu in revščini«. Temu sledi prvi del razlage »prilike o samopašnem bogatašu«: Če hočemo dobro razumeti priliko o samopašnem bogatašu, moramo odkriti njeno žarišče in njeno ključno osebo. Ta ni ubogi Lazar niti peteri bratje, ampak sam bogataš. 3 V njej je zbral 192 nedeljskih pridig iz celotnega triletnega liturgičnega cikla, 15 nagovorov za praznike in 10 priložnostnih nagovorov. 4 Na osnovi odredb drugega vatikanskega koncila so pooblaščeni strokovnjaki pripravili izbor besedil iz Stare in Nove zaveze za triletni liturgični cikel (leto A, B, C). Načrt prenovljene liturgije za vesoljno katoliško cerkev za nedeljske maše določa štiri obvezne odlomke iz Svetega pisma (berilo iz Stare zaveze, psalm, berilo iz Nove zaveze, evangelij), za delavniške maše pa tri (berilo iz Stare ali Nove zaveze, psalm, evangelij). Za priložnostne maše, kot so krst, birma, prvo obhajilo, poroka, pogreb itn., pa obstaja nabor večjega števila možnih beril, med katerimi lahko mašnik ali drugi udeleženci sami izbirajo. 286