Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 4.1 Človeški obraz »Nekatere podobe so evolucijsko pomembnejše in zato izrazito povezane z lim- bičnim sistemom emocij; primer je zaznava človeškega obraza, pa tudi dejstvo, s kakšno lahkoto v nestrukturiranem gradivu (morda abstraktne slike) razberemo človeški obraz.« (Pirtošek 2016: 31) Deklica Miljana evolucijsko pogojeno bere čustva z obraza: »Aampak, sem vidla obraz od Mami.« (Flisar 2007: 28) Tudi za očeta pravi: »Je bil Ati rdeč v obraz, je rekl: hvala ti, BBB, tale Rem me bo sprail nazaj na noge in v živlenje« (Flisar 2007: 66), enako za Afričane: »Wait here, je rekel črni obraz.« (Flisar 2007: 106) Atribut črn je treba razumeti kot prvinski, barvni odziv. 4.2 Linije, barve in kontrast svetlotemno »Osnovni vizualni elementi, ki povezujejo umetnost in možgane, so linije, barve in kontrast svetlo-temno. Linije in razmejitve med svetlobo in temo so izjemno pomembne, predvsem s preživetvenega, evolucijskega stališča […] To lahko razložimo z dejstvom, da zaznava linij aktivira tiste celice vzdolž vidnega sistema, ki odkrijejo kontrast med svetlobo in temo in so za preživetje vrste izjemnega pomena.« (Pirtošek 2016: 32) Flisarjeva junakinja se slikovito izraža: »Je sedela čist sklučena in žvečla velek čigumi živ modre barve« (Flisar 2007: 158), drugod poudarja svetlobo: »Ati, sm rekla, vprašaj za nasvet kaj rab več svetlobe, kaj gre skupaj« (Flisar 2007: 134). 4.3 Univerzalije 4.3.1 Poudarek vrha – esence Univerzalije so teme, ki so stalnica v književnih besedilih. V romanu je Flisar vrh ali esenco poimenoval »en pogovr o Pomembn Stvareh«. Zanimivo je, da je Flisar deklici Miljani pripisal, da zna ločevati pomembno od nepomembnega, dobro od slabega, pošteno od nepoštenega ipd. Dekle se ves čas sprašuje o pomenu, smislu, krivdi, o »Pomembn Stvareh«, kar je neke vrste rdeča nit, predvsem zakaj je mama storila samomor: »Sva mele še neki krat po Govor o Pomembn Stvareh. In sva razčistle Marsi kaj, tud en stvari so pomembn bolj zame ko za en druge. Recim kdo je sunel Mami s terase.« (Flisar 2007: 246) 4.3.2 Združevanje v skupine in povezovanje Flisarjeva junakinja združuje predmete v skupine (Pirtošek 2016: 29) in povezuje drugače, kar je slikovito prikazano pri urejanju knjižnice: Sm rekla: Ati, naj gre skupi kar sodi skupi. Je dal skup romane, pa eseje, pa poezije, pa anto Logije, pa kratke zgodbe, pa solvarje, pa zgodovinarske knjige, pa zbirke klaskov, pa socjologjo, pa iflozoifko, pa umetenst, pa glasbo, pa politečn knjige, pa vse tiste ko niso sodle nikamer. (Flisar 2007: 135) 4.3.3 Nevrološko ustvarjanje zgodb Mladinski roman ima veliko epizod, nenavadnih dogodkov in obratov, za katere lahko domnevamo, da so del Miljanine »potrebe po zgodbi« ali njena »konfabulacija«. 277