Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 VPLIV PREVLADUJOČEGA NEKNJIŽNEGA GOVORA NA RAZVIJANJE SPORAZUMEVALNE ZMOŽNOSTI V KNJIŽNEM JEZIKU Jerca Vogel Filozofska fakulteta, Ljubljana jerca.vogel@ff.uni-lj.si DOI:10.4312/Obdobja.39.233-243 Eden bistvenih pogojev za enakovredne možnosti šolanja je obvladovanje učnega je- zika, ki v slovenskem prostoru ni katera koli različica slovenščine, temveč knjižni jezik. Kot kaže v članku predstavljena raziskava, prvotni govorci t. i. kultiviranih ali obrobnih neknjižnih govorov v šolo vstopajo z različno ravnjo obvladovanja učnega jezika, šola pa primanjkljajev, ki izhajajo iz domačega okolja, ne odpravlja dovolj učinkovito. To se kaže tako v vplivu prevladujoče zunajšolske različice slovenščine na oceno pri predmetu slovenščina kot v motiviranosti dijakov za učenje knjižnega jezika, ki bi jo lahko povečali predvsem z relfeksijo o vlogi in pomenu tako knjižnega jezika kot neknjižnih govorov. jezikovna prožnost, knjižni jezik, kultivirani in obrobni govori, pouk slovenščine kot prvega jezika For students’ equal participation in the educational process, it is essential to acquire the language of instruction, which is not any variant of Slovene, but the standard language. Though the speakers of so-called cultivated or marginal non-standard sociolects start school with different levels of proifciency in the standard language, according to the re- search, the school does not reduce the deifcits arising from the domestic background. This is relfected both in the inlfuence of the predominant non-standard sociolect on the grade in the subject Slovene and in the motivation for learning the standard language, which could be increased by relfection on the role of the standard language and non-standard varieties. language lfexibility, standard language, cultivated and marginal sociolects, Slovene as L1 teaching 1 Opredelitev problema Eden bistvenih pogojev za enakovredne možnosti šolanja je obvladovanje učnega jezika. To velja tudi na znotrajjezikovni ravni, saj morajo govorci ob neknjižni različici slovenščine usvojiti še knjižni jezik, ker so lahko med obema bistvene razlike (Larre 1999: 18; Vogel 2017: 4). Prvotne, tj. pred vstopom v šolo usvojene, različice slovenščine imajo namreč različne jezikovne in kulturne posebnosti ter se jim v t. i. prevladujoči kulturi pripisuje različen družbeni status. Naloga šole pri tem ni spreminjati domači jezik in ga nadomeščati s knjižnim ter na podlagi splošnih vrednostnih sodb o različicah slovenščine spodbujati stigmatizacijo nekaterih prvotnih govorov in njihovih govorcev, temveč učencem olajšati usvajanje 233