Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 opuščanje narečja kot pomembnega elementa osebne in skupinske identitete pogosto deležno neodobravanja. Informanti izpostavljajo vlogo šole in učiteljev pri usvajanju standardne jezikovne varietete. Vsekakor se kaže potreba po nadaljnjem proučevanju družbene in regionalne variantnosti sodobne govorjene slovenščine in njenega družbenega pomena. Posebno aktualna so ta vprašanja v situacijah, ki od govorca zahtevajo premišljeno izbiro in pogosto menjavanje varietet in kjer ima govor posebej pomembno vlogo, kot npr. v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Spoznanja novih raziskav bi lahko pomagala prevrednotiti pogled na jezikovno raznolikost in prispevala k zmanjševanju vpliva ideologij o pravilnosti (oz. napačnosti) določenih varietet slovenščine, ki se kažejo tudi v odgovorih informantov (npr. v izrazih, kot so pravilna slovenščina, pravilno (na)pisati ali govoriti), in spodbujanju strpnosti do različnih pojavnih oblik jezika. Že v otroštvu se namreč oblikuje vrednotenjsko- čustvena podlaga za stališča in predsodke, zlasti pa za njihovo nezavedno delovanje; pri tem so ključni družinski modeli, modeli iz medijev (tudi otroške literature) in modeli, ki jih otroci pridobijo v procesu izobraževanja (Ule 2009: 199–202). Smiselno bi bilo razmišljati o tem, kako naj bi se otroci v vrtcu in med osnovnošolskim izobraževanjem bolj načrtno srečevali tudi z znotrajjezikovno raznolikostjo in jo po učiteljevem vzoru in ob njegovi spodbudi primerno vrednotili – ne samo v okviru obravnave različnih zvrsti pri slovenščini, temveč tudi oz. predvsem pri dojemanju raznolikosti pri učencih samih in drugih, s katerimi pridejo v stik, pri čemer bi lahko rekli, da gre za t. i. skriti učni načrt. Obenem se zastavlja vprašanje, kako načrtovati izobraževanje, da bi se govorci čutili sproščene tudi ob uporabi knjižnega jezika in da bi jim ta zvrst preko rabe postala bolj domača, da bi pridobili ustrezno javno govorno kulturo in razvili jezikovno prožnost, da bi bili torej suvereni pri uporabi različnih varietet slovenščine v različnih okoliščinah. Literatura BITENC, Maja, 2009: Jezik za katedrom: pogledi dijakov na narečje oziroma knjižni pogovorni jezik. Marko Stabej (ur.): Infrastruktura slovenščine in slovenistike. Obdobja 28. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 75–81. BITENC, Maja, 2014a: Stališča gimnazijcev do slovenskih jezikovnih zvrsti: Raziskava s tehniko prikritih dvojic. Annales: Series historia et sociologia XXIV/2. 307–318. BITENC, Maja, 2014b: Tehnika prikritih dvojic: Primerjava in kritično ovrednotenje dveh poskusov. Annales: Series historia et sociologia XXIV/2. 319–330. BITENC, Maja, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. DOLŽAN, Tatjana, 1987: Menjave jezikovnih zvrsti v štirih naseljih v Bohinju (v Bohinjski Bistrici, Srednji vasi, Stari Fužini in na Koprivniku). Diplomsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. GRUDEN, Ana, 2013: Pojmovanje zvrstnosti v slovenskem prostoru s poudarkom na šolstvu. Diplomsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. KOBAL OCVIRK, Jana, 2010: Najbolj seksi narečje? Preverjeno. POP TV 5. 1. 2010. www.24ur.com/ novice/slovenija/najbolj-seksi-narecje.html (dostop 5. 5. 2020) KOZOROG BLATNIK, Tanja, 2014: Mario Galunič: Težava pri mladih voditeljih je tudi nerazgledanost. MMC RTV Slovenija 2. 7. 2014. www.rtvslo.si/zabava/druzabna-kronika/mario-galunic-tezava-pri- mladih-voditeljih-je-tudi-nerazgledanost/340823 (dostop 5. 5. 2020) 231