Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 tudi zmožnost učiteljev začetnikov za spodbujanje samostojnega razmisleka učencev o lastnem sporazumevanju. Za omenjena področja menijo, da nimajo dovolj izkušenj in da vse to pridobijo s prakso. V drugi raziskavi so učitelji slovenščine ocenili, da bi bilo zelo potrebno oz. potreb- no pri pripravi programa uvajanja učitelja začetnika v pedagoški poklic nameniti po- zornost naslednjim zmožnostim: interpretativni zmožnosti (62 % zelo potrebno in 34 % potrebno), sporazumevalni zmožnosti (govorjenje, poslušanje) učitelja začetnika (71 % zelo potrebno, 25 % potrebno), posameznim vidikom specialnodidaktičnih kompetenc učitelja slovenščine (priprava učencev na delo z besedilom/uvodno mo- tivacijo, napoved besedila in njegovo umeščanje v kontekst, sprejemanje besedila, spodbujanje izražanja doživetij učencev in izkoriščanje uporabe estetskih doživetij za nadaljnje razčlenjevanje ter spodbujanje samostojnega razmisleka o lastnem 14 sporazumevanju). 4 Glavni poudarki Kot kažejo izsledki raziskav, imajo učitelji začetniki po mnenju učiteljev mentor- jev nekoliko slabše razvito zmožnost govorjenja in poslušanja ter so šibkejši v inter- pretativni zmožnosti. Posledično so šibkejše tudi njihove komunikacijske spretnosti v fazah pouka, kjer sta zmožnosti govorjenja in poslušanja posebej v ospredju. Pri pouku književnosti so to napoved besedila in njegova umestitev, interpretativno bran- je, premor po branju in izražanje doživetij, razčlenjevanje besedila (z izhajanjem iz estetskih doživetij učencev) ter sinteza spoznanj in vrednotenje besedila. Pri pouku jezika sta zmožnost govorjenja in poslušanja posebej v ospredju ob pripravi na spora- zumevalno izkušnjo (ob motivaciji, umestitvi, napovedi, pogovoru o strategijah ipd.), v fazi razčlembe besedila na vseh ravneh, pri sintezi oz. oblikovanju (novih) deifnicij, v fazi razmisleka o lastnem in tujem sporazumevanju, usvojenem znanju ipd. ter vred- notenja lastne in tuje jezikovne zmožnosti ali relfeksije o lastnem sporazumevanju. Za vsa omenjena področja komunikacijskih kompetenc učitelji slovenščine menijo, da začetnikom manjkajo izkušnje, zato imajo težave pri prenosu teorije v prakso in potrebujejo več pomoči oz. spodbud s strani mentorja. Literatura GOMIVNIK THUMA, Vida, 2011: Učni jezik, miselni procesi in razvijanje sporazumevalne zmožnosti. www.zrss.si/bralnapismenost/ifles/4_D3_GomivnikThuma.pdf (dostop 16. 3. 2020) JOŽEF BEG, Jožica, 2019: Govorna interpretacija literarnega besedila. Katarina Podbevšek, Nina Žvabi (ur.): Govor v pedagoški praksi. Ljubljana: Akademija za gledališče, radio, iflm in televizijo. 95–102. KEJŽAR, Katarina, 2019: Učim – torej govorim. Katarina Podbevšek, Nina Žvabi (ur.): Govor v pedagoški praksi. Ljubljana: Akademija za gledališče, radio, iflm in televizijo. 65–73. KOZINC, Alenka, 2001: Slovenščina v pedagoškem sporazumevanju. Milena Ivšek (ur.): Materni jezik na pragu 21. stoletja. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 373–387. KRAKAR VOGEL, Boža, 2004: Poglavja iz didaktike književnosti. Ljubljana: DZS. KRANJC, Simona, 1996/97: Govorjeni diskurz. Jezik in slovstvo XLII/7. 307–319. 14 Za vse je bila ocena zelo potrebno ali potrebno več kot 90 %. 223