Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 (Šebjanič Oražem 2016) in raziskave o kompetencah mentorja učitelju začetniku (Šebjanič Oražem).11 Učitelji začetniki so v raziskavi iz leta 2016 ocenili, da večjih težav z vodenjem učencev/oddelka in načini komuniciranja z učenci niso imeli (težave je imelo zgolj slabih 10 % vseh anketiranih). Da so bili vedno in na lastno pobudo pozorni na ust- rezen pedagoški govor (tako spoznavni kot odnosni slabih 92 % anketiranih) ter na razmerje med govorom učitelja in učencev (86 % učiteljev začetnikov), je poročala velika večina anketiranih začetnikov. Podobno je mnenje učiteljev začetnikov pri posameznih fazah obravnave umet- nostnega besedila v okviru šolske interpretacije. Večinoma so navedli, da so bili ved- no pozorni na razlago pri umeščanju besedila v kontekst (slabih 73 %), interpretativno branje (dobrih 76 %), uporabo različnih učnih oblik za spodbujanje izražanja doživetij večine/vseh učencev (slabih 82 %) in izkoriščanje doživetij učencev za nadaljnje razčlenjevanje (slabih 73 % anketiranih). Tudi pri poučevanju jezika so bili učitelji začetniki mnenja, da so na večino vidi- kov za izvedbo pouka po metodi celostne obravnave neumetnostnega besedila/govor- nega položaja pozorni vedno in na lastno pobudo: v največji meri na pripravo učencev na delo z neumetnostnim besedilom (slabih 84 %), izbiro uvodne motivacije glede na besedilo oz. govorni položaj (dobrih 80 %) ter umestitev besedila in načrtovanje strategij oz. reševanja problema (dobrih 80 %), glasno branje (71 %) in vključevanje avdio-vizualnih posnetkov (dobrih 48 %). Za oceno usposobljenosti učiteljev začetnikov na posameznih področjih učiteljevih kompetenc za poučevanje slovenščine, ki se nanašajo na njihovo sporazumevalno zmožnost (zmožnost govorjenja in poslušanja) in njihove komunikacijske kompe- tence, ter mnenje smo prosili tudi mentorje učiteljem začetnikom. Njihov pogled se nekoliko razlikuje od pogleda začetnikov, saj menijo, da so učitelji začetniki sicer dobro teoretično opremljeni z znanjem, a jim manjkajo izkušnje in zato potrebujejo 12 več njihovih spodbud in usmeritev. Tako mentorji interpretativno zmožnost (70 %) in sporazumevalno zmožnost začetnikov (dobrih 63 %) ocenjujejo kot srednje ustrez- no. Za slednjo pravijo, da jim včasih dela težave raba knjižnega jezika, da so pogosto nepotrpežljivi in učencem »skačejo v besedo«, da je pogosto neprilagojena situaciji, da pri poslušanju niso dovolj pozorni in da imajo pogosto občutek, da so predava- telji in želijo preveč povedati sami. V nasprotju s tem pa kot zelo ustrezno ocenju- jejo zmožnost učiteljev začetnikov za pripravo učencev na delo z besedilom, torej uvodno motivacijo (59 %); menijo, da so glede uvodne motivacije zelo izvirni. Kot srednje ustrezno ocenjujejo zmožnost začetnikov za spodbujanje izražanja doživetja učencev in izkoriščanje uporabe estetskih doživetij učencev za nadaljnjo obravnavo 13 (dobrih 51 %). Podobno je tudi glede oblikovanja deifnicij in sinteze naučenega ter 11 Opravili smo jo konec leta 2019 preko spletne ankete, rezultati raziskave pa še niso bili javno objavljeni. V raziskavi je skupno sodelovalo 153 učiteljev slovenščine. 12 Gre za (glasno) interpretativno branje učitelja, to je vnaprej pripravljena govorna interpretacija (zlasti umetnostnega) besedila (Jožef Beg 2019). Je ena od sestavin sporazumevalne zmožnosti. 13 Opažanja mentorjev so vezana predvsem na komunikacijo učiteljev začetnikov pri pouku književnosti. 222