Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 govorne interakcije diskusija, za katero je značilno, da se začenja z odpiranjem (uvodno motivacijo), nadaljuje z upovedovanjem lastnih izkušenj ob določeni temi (preverjanje predznanja), temu pa sledi obravnava besedila z različnih vidikov (razčlemba besedila oz. govornega položaja). Te faze so v skladu s temeljno metodo pouka književnosti, to je z metodo šolske interpretacije umetnostnih besedil (Pirih Svetina 1999/2000), ter s temeljno metodo jezikovnega pouka, to je z razčlembo neumetnostnega besedila. Učitelj mora zato obvladovati strategije vodenja pogovora glede na različne faze obravnave besedila oz. govornega položaja, obvladati različne »modele« pogovora in znati voditi pogovor v okviru različnih učnih oblik (Marentič Požarnik, Plut Pregelj 2009). 3 Sporazumevalna zmožnost in komunikacijske spretnosti učiteljev začetnikov Za poučevanje slovenščine kot dvopodročnega predmeta (jezik in književnost) mora imeti učitelj razvite štiri kategorije strokovnih kompetenc (podrobneje o tem v Šebjanič Oražem 2016). »Za uspešno in ustvarjalno poučevanje mora učitelj poznati […] strategije pedagoške komunikacije« (Krakar Vogel 2004: 36) in torej imeti tudi ustrezno razvito zmožnost govorjenja in poslušanja (kompetentna raba govorjenega pedagoškega govora). O predvideni sporazumevalni zmožnosti (govorjenju in poslušanju) in komu- nika cijskih spretnostih pri učiteljih začetnikih lahko sklepamo na podlagi specialno- didaktičnih in nekaterih splošnopedagoških predmetov pedagoškega študijskega programa slovenistika. Analiza predmetov pedagoških študijskih programov ljubljan- ske in mariborske Filozofske fakultete je pokazala, da imajo učitelji začetniki ob uvajanju v pedagoški poklic usvojena znanja o komunikaciji v razredu/pedagoški komunikaciji, pedagoškem govoru (tako odnosnem kot spoznavnem), učnem jeziku in sporazumevalni zmožnosti ter ustreznih komunikacijskih spretnostih. Te vsebine spoznavajo predvsem v okviru specialnodidaktičnih predmetov, zlasti didaktike slovenskega jezika, nekoliko pa se vsebine povezujejo in nadgrajujejo tudi v okviru drugih študijskih predmetov. Učitelji začetniki naj bi torej v pedagoški poklic vstopili z ustrezno teoretično podlago, ki jo lahko pod vodstvom (ustrezno usposobljenega) mentorja nadgrajujejo v skladu z razvojnimi značilnostmi učencev določene stopnje izobraževanja (Šebjanič 2014). Kljub temu pa mnogi ugotavljajo (prim. Kejžar 2019), da so učitelji začetniki pomanjkljivo opremljeni z znanjem o ustreznem govoru in komunikacijskimi veščinami in da ne razmišljajo veliko o lastnem govoru. 3.1 Raziskava o komunikacijskih spretnostih V proučevanje sporazumevalne zmožnosti učiteljev začetnikov in njihove komu- 10 nikacijske spretnosti sta bila usmerjena dela raziskave v okviru doktorskega študija 10 Pod mentorstvom red. prof. dr. Bože Krakar Vogel je nastala doktorska disertacija z naslovom Vloga obdobja pripravništva pri pridobivanju kompetenc za poučevanje slovenščine. V raziskavi je sodelovalo 72 učiteljev začetnikov in 60 učiteljev mentorjev začetnikom. 221