Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1 / 368
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
Simpozij OBDOBJA 39 govorne interakcije diskusija, za katero je značilno, da se začenja z odpiranjem (uvodno motivacijo), nadaljuje z upovedovanjem lastnih izkušenj ob določeni temi (preverjanje predznanja), temu pa sledi obravnava besedila z različnih vidikov (razčlemba besedila oz. govornega položaja). Te faze so v skladu s temeljno metodo pouka književnosti, to je z metodo šolske interpretacije umetnostnih besedil (Pirih Svetina 1999/2000), ter s temeljno metodo jezikovnega pouka, to je z razčlembo neumetnostnega besedila. Učitelj mora zato obvladovati strategije vodenja pogovora glede na različne faze obravnave besedila oz. govornega položaja, obvladati različne »modele« pogovora in znati voditi pogovor v okviru različnih učnih oblik (Marentič Požarnik, Plut Pregelj 2009). 3 Sporazumevalna zmožnost in komunikacijske spretnosti učiteljev začetnikov Za poučevanje slovenščine kot dvopodročnega predmeta (jezik in književnost) mora imeti učitelj razvite štiri kategorije strokovnih kompetenc (podrobneje o tem v Šebjanič Oražem 2016). »Za uspešno in ustvarjalno poučevanje mora učitelj poznati […] strategije pedagoške komunikacije« (Krakar Vogel 2004: 36) in torej imeti tudi ustrezno razvito zmožnost govorjenja in poslušanja (kompetentna raba govorjenega pedagoškega govora). O predvideni sporazumevalni zmožnosti (govorjenju in poslušanju) in komu- nika cijskih spretnostih pri učiteljih začetnikih lahko sklepamo na podlagi specialno- didaktičnih in nekaterih splošnopedagoških predmetov pedagoškega študijskega programa slovenistika. Analiza predmetov pedagoških študijskih programov ljubljan- ske in mariborske Filozofske fakultete je pokazala, da imajo učitelji začetniki ob uvajanju v pedagoški poklic usvojena znanja o komunikaciji v razredu/pedagoški komunikaciji, pedagoškem govoru (tako odnosnem kot spoznavnem), učnem jeziku in sporazumevalni zmožnosti ter ustreznih komunikacijskih spretnostih. Te vsebine spoznavajo predvsem v okviru specialnodidaktičnih predmetov, zlasti didaktike slovenskega jezika, nekoliko pa se vsebine povezujejo in nadgrajujejo tudi v okviru drugih študijskih predmetov. Učitelji začetniki naj bi torej v pedagoški poklic vstopili z ustrezno teoretično podlago, ki jo lahko pod vodstvom (ustrezno usposobljenega) mentorja nadgrajujejo v skladu z razvojnimi značilnostmi učencev določene stopnje izobraževanja (Šebjanič 2014). Kljub temu pa mnogi ugotavljajo (prim. Kejžar 2019), da so učitelji začetniki pomanjkljivo opremljeni z znanjem o ustreznem govoru in komunikacijskimi veščinami in da ne razmišljajo veliko o lastnem govoru. 3.1 Raziskava o komunikacijskih spretnostih V proučevanje sporazumevalne zmožnosti učiteljev začetnikov in njihove komu- 10 nikacijske spretnosti sta bila usmerjena dela raziskave v okviru doktorskega študija 10 Pod mentorstvom red. prof. dr. Bože Krakar Vogel je nastala doktorska disertacija z naslovom Vloga obdobja pripravništva pri pridobivanju kompetenc za poučevanje slovenščine. V raziskavi je sodelovalo 72 učiteljev začetnikov in 60 učiteljev mentorjev začetnikom. 221