Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 Tako tisti, ki so naklonjeni rabi SKJ pri pouku, kot tisti, ki ji niso, so dodajali, da je nemogoče, da bi učitelj ves čas govoril v SKJ in da občasna raba narečja ali slengovskih besed popestri jezikovno izražanje. Pomenljivo pa je mnenje dveh anketirancev, in sicer zaskrbljenost enega, da »večina govori knjižni jezik slabše kot kakšen tuji jezik«, ter predlog drugega, da naj »prešaltamo na angleščino«. 5 Sklep Rezultati raziskave so pokazali, da je večina študentov naklonjena rabi SKJ pri pouku in si tudi želi izpopolnjevati svoje znanje SKJ. S tem, da naj bi pri pouku uporabljali SKJ, se bolj strinjajo študenti RP kot študenti drugih smeri, ki bodo sicer tudi poučevali. Ob tem poudarjamo, da je treba krepiti zavedanje o pomembnosti razvite jezikovne zmožnosti pri vseh učiteljih ne glede na predmet, ki ga poučujejo, saj jezika ne usvajamo samo načrtno, ampak tudi naključno. Ob raziskavi se je pokazalo, da bi bilo dobro: – izvesti obsežno znanstveno raziskavo govora učiteljev različnih predmetov po vsej Sloveniji, da bi lahko redeifnirali mejo med knjižnim zbornim in knjižnim pogovornim jezikom ter natančneje opredelili značilnosti predvsem slednjega; – z učiteljevim zgledom, z dejansko rabo, z ustreznimi metodami in z igro z jezikom postopoma odpraviti prepričanje, da je SKJ težek; – z učiteljevo sproščeno rabo SKJ omiliti občutek družbene razdalje med učiteljem in učencem; – v družbi krepiti zavedanje, da je jezik povezan z razvijanjem mišljenja in znanja z razumevanjem (Plut Pregelj 2012: 173) ter da ima SKJ predstavitveno in povezovalno vlogo, zato ga ni mogoče opustiti pri pouku; – soočiti se z dejstvom, da učenci in dijaki neknjižne zvrsti – tako, kot so se uveljavile v medijih – uporabljajo tudi med poukom. Njihova raba ne pomeni nujno »manjše kultiviranosti [ali izobraženosti] posameznika« (Vogel 2017: 19); mogoče je, da posameznik s tem namerno izraža svojo pripadnost določeni mikroskupnosti, odklanja kulturno usvojene/pričakovane vzorce in ponosno izraža svojo osebno jezikovno identiteto (Vogel 2017; Bitenc 2016; Zemljak Jontes 2014), kar je za najstnike značilno; – v okviru pouka slovenščine spodbujati zavedanje o sobivanju knjižnega in ne knjižnega jezika (glede na ustreznost različnim okoliščinam, seveda) v družbi, ne pa poudarjati izključevalnosti ali odklanjanja enega oz. drugega. Literatura BEŠTER TURK, Marja, 2013: Mladi in govorjenje v zbornem jeziku. Andreja Žele (ur.): Družbena funkcijskost jezika: (vidiki, merila, opredelitve). Obdobja 32. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 55–62. BITENC, Maja, 2009: Jezik za katedrom: pogledi dijakov na narečje oziroma knjižni pogovorni jezik. Marko Stabej (ur.): Infrastruktura slovenščine in slovenistike. Obdobja 28. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 75–81. BITENC, Maja, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 203