Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 – učitelj s tem izraža svojo strokovnost in ohranja avtoriteto; – znanje SKJ omogoča učencem sporazumevanje v vseh okoliščinah; – ima SKJ povezovalno vlogo; – je znanje SKJ pomembno za splošno razgledanost, nadaljnje izobraževanje in zaposlitev; – z znanjem SKJ učenci lažje razumejo snov. Anketiranci so opozorili na pomembnost upoštevanja jezikovne pravilnosti na splošno. Zdi se jim neprimerno, če učitelj pri učencih preverja in ocenjuje njihovo jezikovno znanje, sam pa dela napake. Prav tako so poudarjali, da je pomembno, da učenci že od 1. razreda dalje spoznavajo SKJ, ker je tako posamezniku kasneje lažje usvajati jezikovna pravila in znanje. Pri vseh učiteljih, ne glede na predmet poučevanja, je treba krepiti zavedanje, da so učencem zgled – tudi glede rabe SKJ. To je še posebej pomembno za tiste učence, ki se zunaj šole srečujejo pretežno z neknjižnim jezikom, in za tiste, ki jim slovenščina ni prvi jezik, saj so ji ti v domačem okolju manj izpostavljeni (Rot Vrhovec 2019). Manj je bilo utemeljitev prepričanja, da raba SKJ pri pouku ni pomembna. Najpogosteje so anketiranci omenjali, da je pomembnejše to, kaj povemo, kot to, kako povemo (4); ter da raba SKJ deluje uradno in nečustveno, z narečjem pa učitelj izrazi svojo osebnost (4). Posamezniki so omenili še naslednje: – učenci lažje razumejo snov, če učitelj uporablja neknjižni pogovorni jezik, narečje ali sleng; – učenci se počutijo bolj domače, med njimi in učiteljem se razvije pristnejši odnos, če učitelj ne govori v SKJ; – zanimivejše je, če uporabljamo različna narečja; – učitelji naj bi govorili v SKJ samo na fakultetah, na katerih so študenti z različnih koncev Slovenije; – slovenščina izginja in lažje je razumeti angleščino. Razlogi, ki so jih anketiranci navedli, se pojavljajo tudi v literaturi ali drugih podobnih raziskavah. Tako je že Kunst Gnamuš (1992) izpostavila, da se z rabo SKJ krepi formalni položaj in da se povečuje družbena razdalja med učiteljem in učencem, vendar mora učitelj učencem znati utemeljiti rabo knjižnega jezika. Lažje razumemo nenaklonjenost anketirancev do rabe SKJ pri odnosnem govoru, ne pa tudi pri spoznavnem. Opozorili bi na prepričanje, da je pomembnejša vsebina kot to, kako učitelj nekaj pove. Vloga učitelja od njega zahteva, da je pozoren na oboje. Kot je omenila že Kunst Gnamuš (1979: 160), bi se morali vsi učitelji zavedati, da »je upoštevanje jezikovne oblike nujna sestavina procesa učenja in poučevanja«, in pri tem ne gre le za pravorečno pravilnost, ki se pogosto enači s SKJ oz. z ustreznim učiteljevim govorom (Kejžar 2019: 65). Za govorni razvoj učencev so s svojim zgledom odgovorni vsi učitelji, ne le tisti, ki poučujejo slovenščino (Kunst Gnamuš 1979: 203). Jezik kot sredstvo sporazumevanja pri pouku je enako pomemben kot jezik kot predmet spoznavanja (Kunst Gnamuš 1992). Če je učitelj poleg vsebine pozoren še na obliko, tj. kako nekaj pove, je sporazumevanje med njim in učenci uspešnejše (Kunst Gnamuš 1992). 202