Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 39_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368
Simpozij OBDOBJA 39 5 Sklep Šola je na vseh stopnjah formalnega izobraževanja ključni dejavnik razvoja in ohranjanja jezikovne identitete, navzven vidne predvsem kot nacionalna identiteta. Ta se kaže v obvladovanju knjižne norme jezika, ki običajno temelji na obvladovanju neknjižnega, tj. prvega oz. MJ (govora) posameznika, s katerim učeči se vzpostavlja tudi osebno jezikovno identiteto, pri čemer je treba upoštevati, da je jezikovna identiteta lahko vzporedno vzpostavljena na različnih ravneh, ob nacionalni tudi na mikrokolektivni ravni/mikrokolektivnih ravneh, saj kot posamezniki pripadamo različnim družbenim skupinam, in tudi na osebni ravni. V uradnih sporazumevalnih položajih se kaže težnja pogostejše rabe knjižnih zvrsti jezika, v neuradnih pa neknjižnih. Jezik, jezikovna kultura in jezikovna identiteta so v šoli posebej izpostavljeni predvsem na predmetnem področju slovenščine s poudarjenim udejanjanjem usvajanja in ohranjanja jezikovne kulture ter s tem tudi identitete sistematično od vrtca. Zapisano je v učnih načrtih in katalogih znanj za slovenščino s poudarjenima vlogama slovenskega jezika kot učnega jezika in kot temeljnega jezika sporazumevanja pri dijakih, ki jim je slovenščina MJ. V prispevku sta zastopanost in udejanjanje vloge socialnozvrstnih različic slovenskega jezika predstavljeni skozi cilje, vsebine in standarde znanj analize gimnazijskih učnih načrtov ter katalogov znanj za slovenščino, tudi na podlagi študije primera z anketnim vprašalnikom med srednješolci. Viri in literatura ADORJAN, Saša, 2020: Socialna zvrstnost v dvojezičnem srednješolskem izobraževanju (s slovenskim in madžarskim jezikom). Magistrsko delo. Maribor: Filozofska fakulteta. JANJIĆ, Martina, 2010: Raba socialnih zvrsti jezika med dijaki dvojezičnega območja ob meji z Madžarsko. Diplomsko delo. Maribor: Filozofska fakulteta. KZ = Srednje strokovno izobraževanje (SSI): Katalog znanja: Slovenščina. http://portal.mss.edus.si/ msswww/programi2016/programi/SSI/KZ-IK/katalog.htm (dostop 7. 9. 2020) PULKO, Simona, ZEMLJAK JONTES, Melita, 2007: Raba zemljepisnih različkov slovenskega jezika glede na stopnjo izobraževanja in različne govorne položaje. Vera Smole (ur.): Slovenska narečja med sistemom in rabo. Obdobja 26. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 353–369. TOPORIŠIČ, Jože, 2000: Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja. 13–27. UNdvo = POZNANOVIČ JEZERŠEK, Mojca idr., 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; dvojezična slovenskomadžarska gimnazija: Obvezni predmet. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. http://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2019/programi/media/pdf/un_gimnazija/ un_slovenscina_dvojezicna_madz_gimn.pdf (dostop 7. 9. 2020) UN = POZNANOVIČ JEZERŠEK, Mojca idr., 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; splošna, klasična, strokovna gimnazija: Obvezni predmet in matura. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. http://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2019/programi/media/pdf/ un_gimnazija/un_slovenscina_gimn.pdf (dostop 7. 9. 2020) ZEMLJAK JONTES, Melita, PULKO, Simona, 2019: Odnos do rabe socialnih zvrsti med mladimi. Hotimir Tivadar (ur.): Slovenski javni govor in jezikovnokulturna (samo)zavest. Obdobja 38. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 247–254. Prispevek je nastal v okviru raziskovalnega programa št. P6-0156 (Slovensko jezikoslovje, književnost in poučevanje slovenščine, vodja programa prof. dr. Marko Jesen šek), ki ga soifnancira Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna. 163