Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 38_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322-323
324-325
326-327
328-329
330-331
332-333
334-335
336-337
338-339
340-341
342-343
344-345
346-347
348-349
350-351
352-353
354-355
356-357
358-359
360-361
362-363
364-365
366-367
368-369
370-371
372-373
374-375
376-377
378-379
380-381
382-383
384-385
386-387
388-389
390-391
392-393
394-395
396-397
398-399
400-401
402-403
404-405
406-407
408-409
410-411
412-413
414-415
416-417
418-419
420-421
422-423
424-425
426-427
428-429
430-431
432-433
434-435
436-437
438-439
440-441
442-443
444-445
446-447
448-449
450-451
452-453
454-455
456-457
458-459
460-461
462-463
464-465
466-467
468-469
470-471
472-473
474-475
476-477
478-479
480-481
482-483
484-485
486-487
488-489
490-491
492-493
494-495
496-497
498-499
500-501
502-503
504-505
506-507
508-509
510-511
512-513
514-515
516-517
518-519
520-521
522-523
524-525
526-527
528-529
530
38 Simpozij OBDOBJA prispevkov in pridobivanju bralcev (Kalin Golob 2003: 233) obstaja tudi splošna želja posameznika po informiranosti o družbenem stanju. Naslov in začetni odstavek (angl. lead, povzeto po Korošec 1998: 103) ne sumatizirata oz. povzemata zgolj osrednjosti novice, temveč lahko izpostavljata prelomno in izstopajočo družbeno prvino (White 1997 po Gravells 2017: 11) in tako omogočata posredne ali neposredne nastavke za nadaljnje branje novice (Bird, Dardenne 1988: 77 po Gravells 2017: 11). Z dolžino samega naslova se vzpostavi tudi fenomen zastrtih naslovov, ki ga Korošec (1998: 153) graifčno prikaže in predstavi dve skrajni točki: prva vodi v praznost in (pre)splošnost naslova z manjšim številom besed, druga pa z večanjem števila besed v hiperboličnost z izpostavijo zgolj enega segmenta iz vsebinskega sklopa medijskega prispevka. Zaradi tega lahko prihaja do dezinformiranja in potvarjanja ter prirejanja vsebine in to zgolj na podlagi izbranega besedja v naslovu, kar dokazujejo tudi tuje raziskave, v katerih v naslovih zaznavajo večje možnosti po izkrivljanju dejanskega s t. i. vabo za klike (angl. clickbait), ki prek usmeritev in pozivnih funkcij vpliva na bralčevo/prejemnikovo pozornost (Chakraborty, Paranjape, Kakarla, Ganguly 2016: 9–16). Slednje prejemnika informacij motivira, da klikne na novico predvsem zaradi jezikovnostilnih prvin naslova (možna je tudi istočasna prisotnost multimedijskih elementov). Verjetnost, da je naslov vaba za klike, se poveča z daljšanjem naslova, tj. z večjim številom besed v naslovu (Chakraborty, Paranjape, Kakarla, Ganguly 2016: 10). Naslednja posebnost, ki poleg ostalega novinarskega diskurza velja tudi za naslove, je speciifčna slovnična oblika, kjer poročanje o nepotrjenih informacijah ali o temah, ki so vezane na kazniva dejanja, poteka z rabo napovednika, torej -»mor femskega izražanja nedokazanosti«, tj. z obliko naj bi + deležnik na -l (Kalin Golob 2006: 286; Korošec 1998: 33–45). Za naslove lahko očitno trdimo, da so ustvarjalci stilotvornega stila poročanja (Kalin Golob 2006: 290), predvsem skozi neposredne funkcije, o katerih je pisal Korošec (1998). Pri medijih in naslovju se tipično in temeljno preučuje njihovo politično vplivanje in politične reference (Weatherly, Petros, Christopherson, Haugen 2007; Bučar Ručman 2011b), a so raziskave pokazale, da lahko naslovje vpliva tudi na ozaveščanje potrošnikov o zdravi in kakovostni hrani, ravno naslovi medijskih prispevkov imajo namreč statistično značilen vpliv na preference potrošnikov in njihovo pripravljenost plačevanja za lastnosti prehranskih izdelkov in varnost hrane (Ortega, Holly Wang, Olynk Widmar 2014: 441–443). Z jezikovnimi sredstvi v naslovju poteka tudi proces vrednotenja naslova in vsebine s strani tvorca, kar prispeva k zaznamovanosti naslovja (Kalin Golob 2006: 286), in sicer z izbiro ustreznih stilističnih izraznih sredstev (Unuk 2013: 117). 4 Metodologija in rezultati V analizo je bilo zajeto veliko naslovje rubrike Črna kronika spletnega mesta rtvslo.si (ki deluje v sklopu Multimedijskega centra RTV Slovenija – prvega interaktivnega multimedijskega portala) iz časovnega intervala od 29. julija 2003 do 31. decembra 2017, kar predstavlja 10.899 naslovov, ki so bili zbrani v tekstovnem korpusu. Študija vsebuje največje število enot naslovja, ki je bilo kadar koli istočasno zajeto v tovrstno analizo. V raziskavo so vključeni še statistični podatki 189