Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 za poročila o vseh naših nepoznanih kolegih tujih univerz, ki nam bodo mogoče že v desetletju idejni drugi ali nasprotniki, lista naj se posluži tudi srednješolec! ‘Besede, besede, besede!’ poreče, kdor prečita ta članek. Ne bo me osupnila ta sodba. Dijaštvo pa naj dokaže, da je zmožno dejanj! [poudarila M. S.] (Kosovel 1977: 839– 841). Da je imelo dijaštvo nekdaj zares širši pomen, dokazuje podnaslov glasilo srednje- 8 šolskega dijaštva pri prvem Mentorju. Podrobna analiza obravnavanih glasil, pred- vsem z Dunaja, bi najbrž odkrila še kakšen primer koincidence, tj. mešanja pojma dijak in študent, saj so se v mesto ob Donavi odpravili slovenski mladeniči že po dokončani gimnaziji. Prvi vtis o vsakem listu oz. glasilu dajejo format, izbira črk, oblikovanje naslovov in besedil ter vrsta razmnoževanja, kolikor ta obstaja. 2 Motivacije Dijaški listi so izraz hotenja mladih ljudi po priznanju in uveljavljanju. Ti so se ob pomladi narodov leta 1848 prvič opogumili – bodisi samostojno bodisi na pobudo mentorjev – v javnosti pokazati z dejavnostjo v prid slovenske narodne identitete in družbene preobrazbe, kakor pričata dve Slovenski Daničici in tri Slavije. Mladi rod si je že upal tudi kritično motriti posamezne pojave v javnosti ali v lastnem okolju. Poznan je »primer, da je večje dijaško stanovanje začelo izdajati svoje glasilo, čigar ost je bila obrnjena deloma proti – gospodinji« (Dolenec 1929/30a: 93). Sicer je motivacijo za izdajanje dijaških listov najlaže razbrati iz njihovih pod- naslovov. Poudarjeno je kratkočasje (Slovenski dijak, kratkočasen list, 1867/68; Začetnik s podnaslovom Dajmo žalosti slovo!, 1888; Humorist, glasilo smeha željnih razorašev, 1922; Dijaška Sloga, Zabaven in poučen list, 1891; Sidus, počitniški list 9 Marijanske kongregacije srednješolcev; Krokar ), prav »vaje« (danes bi rekli ust- varjalno pisanje) so nakazane v podnaslovu samo v nekaterih primerih, drugje je razviden le namen, pisanje literature (Lipa, [izdaja] Slovensko literarno društvo na Dunaju, 1875; Savica, Lepoznanski list, 1887–1888; Savinja, Dijaške leposlovne in znanstvene vaje, 1914; Novi kres, izdaja literarni krožek »Ivan Cankar«, 1924; Stražni ognji, literarno glasilo mariborskega katoliškega dijaštva, 1924/1925) ali 10 pisanje nasploh (Torbica, 1862; Jadran, Dijaške spisne vaje, 6. 3. [19]1920; Naš list, Izbrani spisi, 1938), češ: »Nekoč so se v listih pripravljali le na pisateljski poklic, zato so bili listi literarni, zdaj gre za čas, ko potrebujemo tudi tehnike itd., zato morajo biti tudi prispevki v takih glasilih vzgojni, prosvetni, izobraževalni« (Lah 1927: 70–73). 11 Povedni so naslovi Naš jug, 1903; Naš prapor, 1920–1925; Sloga, saj nakazujejo: v prvem primeru politično usmerjenost dijakov izpod avstro-ogrskega klobuka na južnoslovanska tla, v drugem težnjo po lastni (politični ali narodnostni) identiteti in 8 Npr. iz tu navedenega leta 1929/30. 9 Ms 1289. Vsebuje šaljiva besedila in predelane pesmi v smislu parodije, med drugim Prešernovo Kam. 10 Ohranjen je seznam dijakov, ki so naročeni na Torbico: 8. razred (16 iztisov), 7. r., 6. r., 5. r., 4. a r., 4. b r., 3. a r., 3. b r., 2. a r., 2. b r., 1. a r. 1. b r. (Od 5. razreda naprej samo en razred, nič več dveh paralelk!) iz 3. realke – skupno 129. 11 Letnica ni znana. 83