Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 poklizanje in sbiranj Landshafnih gospodov tih nimskih, slovenskih in lashkih desel, potem so povelo in proshno dovolili soldashno novo od Purgerjov postaviti. Vsaki pometni sposna, de ti davkji, kteri so zolkaj toslej bli, se nemorejo ob enkrat spridelati, rasen shivlenja in premoshenja nevarnosti. Do sehmal Zesarshko visokost she nezh nie nobene doshnosti do zehr? Va in drugih oblastnikov spreobrnila, daukje imate rovno taku sdej plazhavati kok ste do sehmal plazovali. Zesarstvi grundnino, gospodo desetino in kasen, kterigma raboth i.t. Landshaftmi gospodi bojo she sdelali kaku in na ktiro visho bo eden ali drugi davk obolshan. Do tistihmal plazhujete sbeto in skerbno vsaki davk. Očitno je sporočal, da je prišlo v avstrijskem cesarstvu do pomembnih političnih in gospodarskih sprememb, kot je bila zemljiška odveza, a je vseeno opozoril farane, naj ne nasedajo govoricam, da jim odslej ne bo treba plačevati davkov in dajatev. Oblast bo, tako župnik, našla druge poti, kako priti do tega denarja. V drugi polovici 19. stoletja so tudi župnije začele vlagati svoj denar v banke oz. hranilnice. Tako je šmihelski župnik 14. marca 1886 faranom razlagal, kako pomembno je, da namenijo še tako majhne darove za cerkvene potrebe, saj župnija ni bila tako premožna, da bi lahko sama vzdrževala cerkvene objekte. Denar je nameraval dati v hranilnico, sparrkasso, kakor je zapisal. Očitno so bili župljani takrat še nezaupljivi do hranilnic, saj jih je prosil, naj mu zaupajo, da bo zabeležil vsak najmanjši dar, in bo, potem ko bo denar v hranilnici, vsak faran lahko videl, koliko je imela župnija prihranjenega denarja (DAG Mihael). Zagotovo je spomladi leta 1887 odmevala prepoved okrajnega glavarstva v Veli- kovcu, da je prepovedano streljanje z možnarji na veliko soboto in veliko noč. V ne- deljo, 25. marca 1887, pa je to prepoved razglasil še šmihelski župnik. Da bi se farani izognili kazenskim postopkom, jim je zapovedal: »Da vbogate, nič ne pomaga vstavljati se – da ne bote imeli sitnosti ali celo tožbe.« (DAG Mihael) Sklep Oznanilne knjige so dokument, ki priča, kako so duhovniki župljane, ki so bili v vlogi poslušalcev, obveščali o preteklih in prihajajočih dogodkih. Vsebinsko so podobno strukturirane: najprej je napoved svetih maš in raznih cerkvenih slovesnosti v domači in okoliških župnijah, sledijo povabila k darovanju za uboge in za cerkvene potrebe. Ob državnih praznikih ali dogodkih pa so duhovniki skozi oznanila skušali krepiti ljubezen do domovine. Oznanilne knjige so tako zelo zanimiv medij, sporočilo je temeljilo na pisani besedi oz. rokopisni kulturi, posredovano pa je bilo ustno. Pri oznanilih, podobno kakor pri pridigi in drugih oblikah cerkvenih besedil, se potemtakem povezujeta rokopisna in oralna oblika posredovanja besedil, so neke vrste hibridni medij. Iz njih so ljudje na podeželju izvedeli o dogodkih od blizu in daleč (v cesarstvu). Viri in literatura Geistlicher Personalstand der Diozöse Gurk im Jahre 1871 [= Personalstand 1871]. Klagenfurt, 1871. GRANDA, Stane, 2002: Župnijska oznanilna knjiga kot zgodovinski vir. Arhivi 25/1. 97–102. 62