Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 Odtis izhaja iz modela, vendar modelu ni docela identičen, kar velja tudi za kopije vere icon, saj jo slikar ne le preslika, temveč tudi doslika (kot je mogoče sklepati iz primera v Misalu). To pomeni, da je v okviru identitete (med originalno vero icon in njeno kopijo) prostor za razliko, kar potrjuje celo primerjava privilegiranih kopij, ki 10 11 naj bi bile originalu najbliže, npr. Mandiliona iz Genoe in Mandiliona iz Rima, kjer je obris obraza podoben, uokvirjena ifzio gno mija pa različna. Ugotovljena razlika torej ne pomeni nenatančnosti v smislu pomanjkljivosti. V skladu z uveljavljenim neoplatonističnim konceptom methexis (s katerim so v srednjem veku pojasnjevali odnos med (univerzalno) Obliko in posamičnim, torej tudi odnos upodobitve do upodobljenca) upodobitev ni niti različna od upodobljenca, saj vera icon zaradi Kristusovega neposrednega stika s tkanino prevzame njegove značilnosti, niti ni z njim identična in razlika med upodobljencem ter upodobitvijo je v srednjem veku posebej poudarjena. Iz tega sledi, da je poleg podobnosti pomembna tudi različnost, zato ima slikarska praksa posnemanja, ki vključuje odstopanje od modela, prednost pred graifko. Mimesis in srednjeveška umetnost: ustvarjalno posnemanje Izhodiščno vprašanje o ne-enotnosti upodobitev Kristusovega obličja vodi k opre delitvi posnemanja. Na podlagi različnosti obravnavanih kopij oz. različnosti od modela lahko sklepamo, da natančno posnemanje originalne vere icon ni možno. Re-produkcija vere icon je dober primer za razumevanje srednjeveškega pojmovanja mimesis, deifnicije umetniškega ustvarjanja (Cashion 2010: 7–11), saj je nevidni Bog osrednji motiv srednjeveške umetnosti in določa teoretično ozadje likovne prakse. V antičnem kontekstu je mimesis pomenila posnemanje vidnega sveta, v srednjem veku pa se je koncept spremenil, ker je krščanski Bog umeščen onkraj vidnega, medtem ko vidni svet postane območje nepodobnosti. V visokem srednjem veku začnejo vidni svet pojmovati kot stvarstvo, ki kaže k nevidnemu Stvarniku. To sovpada s spremembo v pojmovanju vere icon: najprej jo označijo za relikvijo, potem pa za podobo, saj v brezobličnih madežih s sudariuma prepoznajo podobo obraza (Wolf 1998: 166– 169). Podobnost Kristusu, katere nosilka je vera icon kot relikvija, postane vizualna, kar pomeni, da je med vero icon, ki je podoba Kristusa, in Kristusom, ki je podoba nevidnega Boga, vzpostavljen mimetičen odnos. Ker pa za vidni svet velja, da so v njem sledi, ki vodijo k Bogu (kar je duhovito ponazorjeno na številnih upodobitvah vnebohoda, kjer so vidne stopinje, tj. odtis Jezusovih stopal v zemlji, s katere se je dvignil), je tudi originalna vera icon sled, ker je obris obličja na njej skoraj neviden (Didi-Huberman 2013: 77–80). Njeni posnetki obličje sicer predstavljajo scela oz. natančneje, vendar se predstavljajo kot podobe v podobi (na lesorezu iz Horarija Veroniko s prtom obdaja pisan okvir, na ilustraciji iz Misala pa prt visi na palici), torej poleg resnične podobe razkrivajo svoj status interpretacije, ki Boga ne upodablja 10 Slika je dostopna na: https://en.wikipedia.org/wiki/Image_of_Edessa#/media/File:Holy_Face_-_Genoa. jpg (29. 8. 2018). 11 Slika je dostopna na: https://en.wikipedia.org/wiki/Image_of_Edessa#/media/File:39bMandylion.jpg (29. 8. 2018). 40