Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 upodobitve med seboj še vedno razlikujejo (Golob 2017a: 98–99). Ročno obarvan in zato variacija je tudi graifčni list iz Horarija (Slika 2). Pri petičnih naročnikih je cenjeno ravno variiranje oz. neponovljivost, saj je največ vredna okretnost sli- karjeve roke oz. domišljije, kot potrjuje iluminirani rokopis iz okoli leta 1517 z nasli- kano vero icon, ki ga je dobila v dar francoska kraljica, Molitvenik za Klavdijo Fran cosko (New York, The Morgan Library & Museum, MS M. 1166, fol. 27v).4 Zato so do tiska zadržani in si tudi pri inkunabulah želijo unikaten slikarski okras (McKitterick 2006: 69–74). Poleg tega je ponovljivost oblike omejena na rok trajanja matrice, saj so si matrice med seboj tako različne kot slikarske upodobitve, kar (ob pomanjkanju primerov s slovenskega ozemlja) dokazuje primerjava dveh upodobitev obravnavanega motiva istega umetnika – Hansa Burgkmairja. Celo tako očiten detajl, kot je Kristusova pričeska, je na vsakem lesorezu povsem drugačen: na enem so lasje tanki in rahlo valoviti,5 na drugem bujni in kodrasti,6 torej si niti graifk ne prizadeva natančno ponoviti videza. Za razliko od tiska, ki standardizira besedilo brez napak, graifka namreč ni bila namenjena toliko ifksiranju slikarske tradicije kot širjenju inovativnih likovnih rešitev (Belting 1994: 425–428). Z njimi je vplivala na slikarstvo, v primeru vere icon pa je slikarstvo vplivalo na graifko, in sicer ne le s tradicionalnim obrazcem za motiv, temveč tudi z inovativnostjo, ki se razvije iz variiranja slikarske poteze. V skladu s sočasnim uveljavljanjem portreta začnejo slikarji Kristusa kazati od blizu, torej s ifziognomičnimi detajli; novost vpelje vera icon Jana Van Eycka iz leta 1438.7 Tu prta sploh ni, podoba Kristusovega obličja pa postane njegov doprsni portret, zato se je slikar (resda šele na poznejši različici upodobitve) po pravici podpisal kot inovator (Belting 1994: 430). Glede na to, da Konrad Laib velja za enega izmed pionirjev poznogotskega realizma v alpskem prostoru, lahko vero icon njegovega posnemovalca razumemo kot sledenje inovativnosti (Slika 4). Graifka, ki se uveljavlja kot novi medij in tekmuje s slikarstvom, želi dokazati, da lahko ifziognomične detajle predstavi enako prepričljivo tudi brez barv oz. z linijo. Čeprav je lesorez iz Horarija obarvan, poskus senčenja z linijo napoveduje osamosvojitev linije (Slika 2). K emancipaciji graifke največ prispeva Albrecht Dürer, čigar bakrorez Dva angela 8 razgrinjata Sudarij iz leta 1513 je slikovit in čigar mojstrstvo, torej naturalistična interpretacija vere icon, graifke spodbuja k posnemanju in celo kopiranju, katerega posledica in ne vzrok je ponavljanje Kristusovega videza (Korey 2005: 31–40). Vpogled v razmerje med slikarstvom in graifko pokaže, da tisk na reprodukcijo vere icon nima vpliva oz. da slika ostane lokus variiranja, ker je vse več poudarka na kreativnosti in ne na ponovljivosti. Zveza med originalno vero icon in njenimi posnetki je v praksi ohlapnejša kot v legendi. 4 Slika je dostopna na: www.themorgan.org/collection/Prayer-Book-of-Claude-de-France/28 (30. 7. 2018). 5 Slika je dostopna na: www.metmuseum.org/art/collection/search/430779 (29. 8. 2018). 6 Slika je dostopna na: www.rijksmuseum.nl/en/collection/RP-P-OB-4347 (29. 8. 2018). 7 Kopija slike je dostopna na: http://everypainterpaintshimself.com/article_images_new/VanEyckHoly_ Face_1438_berlin_van_eyck.jpg (29. 8. 2018). 8 Slika je dostopna na: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albrecht_d%C3%BCrer,_sudarium_ mostrato_da_due_angeli,_1513.jpg (29. 8. 2018). 38