Eng
lish
Kontakt
Išči
Meni
Tečaji za odrasle
Izpiti
Knjige
Za otroke
Na tujih univerzah
Seminar SJLK
Simpozij obdobja
Izobraževanja za učitelje
Obdobja 37_zbornik_listanje:
Pojdi na
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48-49
50-51
52-53
54-55
56-57
58-59
60-61
62-63
64-65
66-67
68-69
70-71
72-73
74-75
76-77
78-79
80-81
82-83
84-85
86-87
88-89
90-91
92-93
94-95
96-97
98-99
100-101
102-103
104-105
106-107
108-109
110-111
112-113
114-115
116-117
118-119
120-121
122-123
124-125
126-127
128-129
130-131
132-133
134-135
136-137
138-139
140-141
142-143
144-145
146-147
148-149
150-151
152-153
154-155
156-157
158-159
160-161
162-163
164-165
166-167
168-169
170-171
172-173
174-175
176-177
178-179
180-181
182-183
184-185
186-187
188-189
190-191
192-193
194-195
196-197
198-199
200-201
202-203
204-205
206-207
208-209
210-211
212-213
214-215
216-217
218-219
220-221
222-223
224-225
226-227
228-229
230-231
232-233
234-235
236-237
238-239
240-241
242-243
244-245
246-247
248-249
250-251
252-253
254-255
256-257
258-259
260-261
262-263
264-265
266-267
268-269
270-271
272-273
274-275
276-277
278-279
280-281
282-283
284-285
286-287
288-289
290-291
292-293
294-295
296-297
298-299
300-301
302-303
304-305
306-307
308-309
310-311
312-313
314-315
316-317
318-319
320-321
322
Simpozij OBDOBJA 37 ga je Mojster Michael upodobil leta 1423, tj. preden je nastal omenjeni Misal (Golob 2017b: 143). Na notranjo stran platnice Horarija iz kartuzije Bistra (Ljubljana, NUK, Ms 147) je nalepljen lesorez z vero icon (Slika 2). O času in kraju nastanka ni natančnih podatkov, interpretacija motiva kaže na poznogotski ekspresionizem (Golob 2017b: 260–261) oz. na severnjaški izvor, poskus senčenja pa napoveduje renesančno graifko. Uokvirjena Veronika razprostira obarvan prt z deko rativno obrobo, sredi katerega je Kristusovo obličje. Na njegovo čelo je potisnjena trnova krona, izpod nje kaplja kri, iz velikih oči pa polzijo debele solze. Bel obraz obdajajo dolgi temnorjavi lasje in brada brez brkov. Lica so polna. Enolistni tiski z vero icon so bili za razliko od dražjih iluminiranih rokopisov namenjeni manj premožni večini in zato številni, vendar so se tako zlahka, kot so krožili, tudi porazgubili. Obravnavani motiv so obenem pogosto 3 vključili v cerkveno poslikavo in freske so se ohranile v večjem številu. Na slavolok v podružnični cerkvi sv. Martina v Žirovnici je vero icon naslikal t. i. Žirovniški mojster okoli 1450 (Hӧlfer 1996b: 192–194) (Slika 3). Na prtu je vidna Jezusova glava: obraz je temnejši, lasje daljši in valoviti in brada dvokoničasta. Zaradi shematične izvedbe težko govorimo o ifziognomiji. Med danes redkimi primeri srednjeveškega tabelnega slikarstva je znameniti Ptujski oltar (iz župnijske cerkve sv. Jurija na Ptuju), delo tedaj najpomembnejšega slikarja alpskih dežel Konrada Laiba iz okoli leta 1460. Naknadno so mu dodali še predelo z vero icon, ki jo je naslikal manj kakovosten Slika 1: Iluminacija z vero icon iz Misala za Slika 2: Graifčni list z vero icon iz župnijsko cerkev v Kranju (Ljubljana, Nadškoifjski notranje strani sprednje platnice arhiv, Ms II, fol. 199v) Horarija iz kartuzije Bistra (Ljubljana, NUK, Ms 147) 3 Mdr. se je ohranil primer iz profane palače, in sicer Seydlove hiše v Kamniku. 35